سرخط خبرهاسیاسی

وزیر اطلاعات اسرائیل در مصاحبه با نشریه عربستانی: به نفع کشورهای عربی نیست که برای برقراری روابط با اسرائیل منتظر حل مسئله فلسطین بمانند!

وزیر اطلاعات اسرائیل گفت که اسرائل آماده ارائه هرگونه اطلاعاتی به کشورهای عربی برای توقف حملات ایران به کشورهای خلیج است.

میدل ایست نیوز: «ایلی کوهن»، وزیر اطلاعات اسرائیل، در گفت وگو با نشریه عربستانی «ایلاف» از کشورهای عربی خواست که برای عادی سازی روابطشان با اسرائیل وارد عمل شوند و در این باره منتظر حل مسئله فلسطین نمانند.

او در این مصاحبه که اولین مصاحبه وی با نشریه ای در مقام وزیر اطلاعات است گفت که کشورهای همکاری با کشورهای عربی به خصوص در ابعاد امنیتی دربرابر «دشمن مشترک، یعنی ایران» اهمیت بسیاری برای اسرائیل دارد و افزود که مجال گسترده ای برای همکاری اقتصادی میان اسرائیل و کشورهای عربی وجود دارد.

کوهن گفت که پیش از تشکیل دولت اسرائیل به همراه دیگر مقامات اسرائیلی با فلسطینیان دیدار و رایزنی داشته «اما فلسطینی از یک چیز کوتاه نمی آیند و آن هرگونه مسیر صلح است».

او اظهار داشت که اسرائیل به صورت کامل از غزه عقب نشینی کرد «اما آنها با پول هایی که از خلیج برایشان آمد تونل های زیرزمینی و موشک ساختند».

وی تأکید کرد که اسرائیل امکانات و توانایی بالایی در بخش فناوری دارد و می تواند متحدی مناسب برای کشورهای خلیج باشد و به آنها در تحقق برنامه های اقتصادی شان کمک کند تا بتوانند برای خود امنیت و ثبات ایجاد کنند.

وزیر اطلاعات اسرائیل افزود که اسرائل آماده ارائه هرگونه اطلاعاتی به کشورهای عربی برای توقف حملات ایران به کشورهای خلیج است و تأکید کرد که در این باره همکاری جریان دارد.

او گفت که میان اسرائیل و عربستان سعودی تماس هایی در این باره برقرار است.

کوهن همچنین تأکید کرد که با برخی کشورهای عربی و خلیجی که روابط رسمی با اسرائیل ندارند دیدار و قراردادها و توافق نامه هایی را امضا کرده است و افزود که منافع این کشورها ایجاب می کند که برای توسعه منتظر حل مسئله فلسطین نمانند.

او گفت که اسرائیل به سیاست خود علیه ایران در سوریه ادامه می دهد و افزود که اسرائیل با همه توان نظامی و فناورانه خود مانع از آن خواهد شد که ایران در سوریه جای پای خود را محکم کند.

وزیر اطلاعات اسرائیل درباره اینکه آیا گزینه نظامی هم رو میز اسرائیل هست گفت که آری هست و افزود که اسرائیل یک قدرت بزرگ نظامی و فناوری است و از هر راه ممکن مانع از دستیابی ایران به بمب هسته ای می شود.

او درباره فعالیت های ترکیه در عراق و سوریه و لیبی گفت که هیچ پاسخی به این پرسش نمی دهد.

منبع
ایلاف

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا