خبر اولسیاسی

اعتراض لیبی و سه کشور عربی به بیانیه پایانی نشست اضطراری اتحادیه عرب

این بیانیه از همه نیروهای خارجی موجود در لیبی خواسته که از این کشور خارج شوند تا دایره درگیری ها در این کشور شدت نگیرد.

میدل ایست نیوز: در بیانیه پایانی نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بر مخالفت با دخالت کشورهای خارجی در امور لیبی و ضرورت خروج نیروهای خارجی از این کشور تأکید شد هرچند 4 عضو اتحادیه به این بیانیه اعتراض کردند.

در این بیانیه آمده که در جلسه اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب که به دعوت مصر و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد حاضران بر ضرورت مخالفت با دخالت های خارجی در لیبی از هر نوع و از هر  جانب تأکید کردند.

این بیانیه از همه نیروهای خارجی موجود در لیبی خواسته که از این کشور خارج شوند تا دایره درگیری ها در این کشور شدت نگیرد.

در بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب همچنین از طرح مصر که پس از دیدار «عبدالفتاح السیسی» با ژنرال «خلیفه حفتر» برگزار شد استقبال شده است.

این بیانیه راه حل مسئله لیبی را توافق سیاسی در این کشور با توجه به قطع نامه های شورای امنیت و مصوبات کنفرانس برلین و تلاش های بین المللی سابق دانسته است.

لیبی، قطر، تونس، و سومالی نسبت به این بیانیه اعتراض خود را اعلام کردند.

دولت وفاق در لیبی در آغاز دعوت مصر برای برگزاری این نشست را رد کردند و در نهایت در پایین سطح ممکن در آن حاضر شدند.

پیش از این دولت وفاق لیبی که از جانب جامعه جهانی به رسمیت شناخته می شود طرح پیشنهادی مصر برای حل مشکل لیبی را رد کرده بود.

«محمد القبلاوی»، سخنگوی رسمی وزارت خارجه لیبی، گفت که در این نشست از دولت وفاق ملی لیبی دعوت نشده بود و برای همین این دولت درسطحی بسیار پایین در جلسه شرکت کرد.

او گفت که اعتراض لیبی به بیانیه پایانی به این مربوط می شود که در آن میان حضور نیروهای خارجی دوست که به دعوت دولت قانونی لیبی و به موجب توافق نامه مکتوب وارد این کشور شده اند و گروه های متجاوز که حاکمیت حکومت لیبی را زیر سؤال برده اند تفکیک نشده است.

این نشست در حالی برگزار شده که چند روز پیش عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، در بازدید از نیروهای نظامی این کشور از آنان خواست که در حالت آماده باش باشند و تلویحا از احتمال حمله به لیبی دربرابر نیروهای ترکیه سخن گفت.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا