اقتصادیخبر اول

کمبود شدید دلار در لبنان؛ رویکرد دولت برای حذف سوبسید کالاهای اساسی

دولت لبنان طرح لغو یارانه دولتی به کالاهای اساسی نظیر گندم، دارو و فرآورده‌های نفتی را به علت کمبود شدید دلار در دست بررسی دارد.

میدل ایست نیوز: دولت لبنان طرح لغو یارانه دولتی به کالاهای اساسی نظیر گندم، دارو و فرآورده‌های نفتی را به علت کمبود شدید دلار در دست بررسی دارد.

در همین رابطه، «راوول نعمة»، وزیر اقتصاد لبنان پیشنهاد اصلاح سازوکار ارائه سوبسید دولتی بانک مرکزی لبنان به کالاهای اساسی را ارائه کرد که طی آن، یارانه بنزین، گازوئیل و نان متوقف می شود.

«جهاد الحکیم»، کارشناس اقتصادی لبنانی در این باره در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپتنیک اظهار داشت: «این امکان وجود دارد که سوبسید کالاهای اساسی برداشته شود چرا که دیر یا زود این کار انجام خواهد گرفت زیرا سرانجام به نقطه‌ای خواهیم رسید که بانک مرکزی لبنان ذخایر ارزی برای واردات کالاهای اولیه نخواهد داشت.»

الحکیم گفت: «دولت برای حفظ ذخایر ارزی باقی مانده برای واردات کالاهای اساسی دیر یا زود ناچار به حذف سوبسید است و اگر به ارائه سوبسید برای یک سال آتی ادامه دهیم، بعد از آن، دولت قادر به واردات بنزین یا دارو با هر چیز دیگر نخواهد بود. میان اینکه کالاها موجود باشد و لو به نرخ بالا یا اینکه اصلا نباشد، گزینه نخست بهتر است زیرا نبود هر گونه اصلاحات اقتصادی و ریشه‌ای برای صحنه اقتصادی کشور و غیاب ورود ارز از خارج بدین معناست که ذخایر بانک مرکزی در حال پایان یافتن است.»

این کارشناس لبنانی اظهار داشت: شهروند لبنانی میان گزینه بد و بدتر در نوسان است، تورم به صورت پررنگ‌تر افزایش خواهد یافت، در سال جاری بیکاری به فراتر از 55درصد خواهد رسید و توان خرید کارگران به شدت کاهش خواهد یافت، در اواخر سال اگر بیکاری به بالای 60درصد برسد، به هیچ عنوان تعجب نخواهم کرد، به اعتقاد من، بیش از نیمی از مردم لبنان فقیر خواهند شد.

الحکیم با تاکید بر اینکه برای افزایش نرخ دلار هیچ سقفی نمی توان متصور بود، اظهار داشت: فصل گردشگری در سال جاری وضعیت خوبی نخواهد داشت و گردشگری داخلی نیز بسیار ضعیف است، لبنانی که می‌شناختیم را از دست دادیم زیرا بخش بانکی را از دست رفته و حوزه بهداشتی و آموزشی نیز در خطر است، این به معنای فروپاشی کشور است، امری که حتی در جریان جنگ شاهد آن نبودیم، لبنان به سمت سرنوشتی نامعلوم در حرکت است.

افزایش نرخ دلار در برابر لیره لبنان همچنان به شکلی دیوانه‌بار در حال صعود است و در بازارهای سیاه هر دلار امریکا به 6200لیره لبنان رسیده است.

«غازی وزنی»، وزیر دارایی لبنان روز گذشته اظهار داشت لبنان به مذاکرات خود با صندوق بین المللی پول ادامه می دهد و برخلاف گزارش‌های رسانه‌ها، روند این مذاکرات خوب و مثبت است اما نیازمند زمان بیشتری است.

شیوع کرونا و قطع پروازهای تجاری و گردشگری به لبنان باعث کاهش شدید فعالیت صدها هتل،‌ رستوران ها و مراکز تفریحی و در نتیجه کاهش شدید درآمدهای ارزی این کشور و ته کشیدن ذخایر ارزی بانک ها شده است.

منبع
اسپتنیک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا