خبر اولسیاسی

تشدید حملات هوایی اسرائیل در سوریه؛ گسترش راهبرد محاصره نفوذ ایران

تداوم و تشدید حملات هوایی اسرائیل به نظامیان سوری و گروه‌های همسو با ایران در سوریه که با چراغ سبز کامل روسیه انجام می شود، نشان از جدیت تل آویو در جلوگیری از نفوذ نظامی ایران در سوریه دارد.

میدل ایست نیوز: بمباران سه‌شنبه شب هواپیماهای اسرائیلی بر چندین موضع در سه استان حماه، السویداء و دیرالزور سوریه نشانگر حجم بزرگ استقرار نیروهای همسو با ایران در جغرافیای سوریه به ویژه در جنوب، مرکز و شرق این کشور را نشان می‌دهد همچنین این بمباران‌ها از جدیت اسرائیل در پیشبرد استراتژی خود در ممانعت از نهادینه‌ شدن حضور نظامی ایران در سوریه حکایت دارد.

در همین رابطه، منابع محلی در گفت‌وگو با العربی الجدید از وقوع انفجارهای شدید در بامداد چهارشنبه در چندین موضع واقع در شهر سلمیه در حومه شرقی حماه در نتیجه حملات هوایی ‌اسرائیل به مرکز فرهنگی در روستای الصبوره و دو کارگاه الاعلاف و البصل خبر دادند و افزودند: مواضع هدف گرفته شده در اطراف سلمیه، انبار تسلیحات متعلق به گروه‌های نظامی وابسته به ایران برای حمایت از نظام سوریه بوده است.

منابع مذکور بر تاکید کردند در این حمله هوایی شماری از نیروهای دولتی سوریه و گروه‌های همسو با ایران جان باخته و زخمی شده اند و خودروهای آمبولانس پس از این حملات، افراد جان باخته و مجروح را به سمت حماه و حمص که 50 کیلومتر از شهر سلمیه فاصله دارند، منتقل کردند.

این منابع تصریح کردند در میان مواضعی که با موشک مورد هدف قرار گرفت، موضع تیپ 47 و «جبل البحوث»قرار دارد که تیپ 47 از بزرگترین اردوگاه‌های گروه‌های همسو با ایران در حماه است و جبل البحوث نیز از مهم‌ترین انبارهای موشک‌های کوتاه‌برد به شمار می رود.

منابع یاد شده اظهار داشتند: گروه‌های همسو با ایران و نیروهای حزب الله به همراه نیروهای دفاع ملی سوریه در کارگاه الاعلاف واقع در روستای عقارب و مرکز فرهنگی منطقه الصبوره مستقر هستند.

این نخستین بار است که جنگنده‌های اسرائیلی مواضعی در اطراف شهر سلمیه را هدف قرار می دهند، شهری که در 200 کیلومتری شمال شرق دمشق در جاده بین‌المللی قرار دارد که جنوب سوریه را به شرق آن متصل می کند.

جنگنده‌های اسرائیلی ساعاتی پیش از حمله به منطقه سلمیه، مواضع نظامی وابسته به نیروهای همسو با ایران و ارتش سوریه در منطقه تل الصحن واقع در نزدیکی شهر صلخد استان السویدا و منطقه کباجب در حومه دیر الزور و نیز منطقه السخنة در مرکز صحرای سوریه را مورد هدف قرار دادند.

در همین رابطه، سرهنگ «احمد رحال»، تحلیلگر امور نظامی تصریح کرد: «جنگنده‌های اسرائیلی معمولا در حملات خود، مواضع نیروهای ایرانی و حزب الله را در سوریه هدف می گیرند، در این میان، روسیه از این حملات اسرائیل خشنود است چرا که وزارت دفاع سوریه در سپتامبر 2018 سامانه ضدهوایی اس 300 را در اختیار نظام سوریه قرار داد که می تواند هر نوع موشک یا پرنده نظامی را از مسافت 250 کیلومتری ره‌گیری کرده و در آنِ واحد با چندین هدف درگیر شود اما تاکنون این سامانه سابقه درگیری با جنگنده‌های اسرائیلی را در حملات متعدد قبلی نداشته است. هواپیماهای اسرائیلی در حمله به مواضع نیروهای ایرانی در سوریه از آسمان لبنان استفاده می کنند اما این بار حملات خود را از داخل اراضی سوریه انجام دادند، امری که نشان می دهد که هیچ گونه مانعی از طرف روسیه بر سر راه کاهش نفوذ نظامی ایران در سوریه پیش پای اسرائیل وجود ندارد.»

سرهنگ خلبان «مصطفی البکور» هم اظهار داشت: «آنچه در آسمان سوریه اتفاق می‌افتاد، در چارچوب توافق میان چندین کشور از جمله اسرائیل انجام می شود و روسیه در همین ارتباط هیچ اقدامی برای مقابله با تحرکات اسرائیل در سوریه به ویژه حملات به مواضع نظامیان سوری و ایرانی انجام نمی دهد، توافقی میان اسرائیل و روسیه برای هدف قرار دادن گروه‌های همسو با ایران وجود دارد به همین خاطر مسکو برای مقابله با هواپیماهای اسرائیلی هیچ وقت سامانه‌های ضدهوایی خود را فعال نکرده است.»

«دیده بان حقوق بشر سوریه» روز گذشته خبر داد که حمله بامداد چهارشنبه هواپیماهای اسرائیلی به حومه شرقی سویداء چند پایگاه نظامی تابع نیروهای وابسته به ایران در سوریه را هدف قرار داده بود.

در بیانیه این مرکز غیر دولتی که دفتر آن در لندن است، آمده که این حملات چند پایگاه تابع شبه نظامیان وابسته به ایران در جاده سخنه ـ دیرالزور در شرق سوریه هدف قرار گرفت.

براساس این گزارش، این حمله باعث ویرانی کامل یک پایگاه و جان باختن 5 نفر از نیروهای وابسته به ایران شد ضمن اینکه وضعیت تعدادی از مجروحان حادثه وخیم گزارش شده است.

این گزارش تأکید کرده که دست کم 2 نیروی ضد هوایی ارتش سوریه نیز در حمله هواپیماهای اسرائیلی به مرکز ارتباطات و رادار یک پایگاه نظامی سوریه ای که نیروهای وابسته به ایران در آن مستقر هستند جان باخته اند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا