خبر اولسرخط خبرها

مذاکرات ایران و عراق بر سر مبادلات تجاری، بازگشایی مرزها و از سرگیری سفرهای زیارتی

استاندار ایلام با استاندار واسط عراق در مرز مهران دیدار و در خصوص مبادلات تجاری، بازگشایی مرزها و از سرگیری سفرهای زیارتی رایزنی کرد.

میدل ایست نیوز: «قاسم سلیمانی دشتکی»، استاندار ایلام با «محمد جمیل المیاحی»، استاندار واسط عراق در مرز مهران دیدار و در خصوص مبادلات تجاری، بازگشایی مرزها و از سرگیری سفرهای زیارتی رایزنی کرد.

سلیمانی با بیان اینکه مراودات تجاری بین ایران و عراق گسترش می‌یابد، گفت: در پی دیدار و گفت و گو با استاندار واسط عراق توافق شد 2 ساعت به زمان کاری گمرک‌های 2 کشور افزوده شود.

 وی پنجشنبه شب در دیدار با محمد جمیل المیاحی استاندار واسط عراق در مرز مهران از گسترش همکاری های 2 استان خبر داد و افزود: در پی دیدار با آقای مسجدی سفیر ایران در عراق که روز گذشته انجام شد درخواست داشتیم که ملاقات هایی با استان های هم مرز ما با کشور عراق انجام شود.

وی یادآور شد: بر این اساس در سریعترین زمان ممکن از استاندار واسط دعوت کردیم که در مهران دیدار داشته باشیم و مباحث بین دو استان را با یکدیگر مطرح کنیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر مهمترین مرز ما با کشور عراق با استان واسط است و مسائل و مباحث بسیاری بین این دو استان وجود دارد که باید به سرعت مطرح شده و تعیین تکلیف شود.

وی افزود: ما از لحاظ تردد زوار، مبادلات تجاری ، بازارچه چنگوله و بحث مبارزه با کرونا با استاندار واسط عراق وهیئت همراه گفت و گو داشتیم.

استاندار ایلام روابط بین دو استان را تحت تاثیر بیماری کرونا و مشکلات داخلی کشور عراق عنوان کرد و گفت: کرونا مشکلات زیادی برای تجار ایران و عراق بوجود آورد با ین وجود درخواست داشته ایم که مراودات تجاری بین دو کشور ایران و عراق از دو روز افزایش یابد و بصورت تمام وقت شود.

وی با اشاره به اینکه خواستار انجام تفاهم نامه ها و توافقات بعمل آمده قبلی از طرف عراقی شده ایم، اضافه کرد: مقرر شد ظرف یک ماه آینده هیاتی به سرپرستی استاندار واسط عراق برای پیگیری تفاهم نامه ها و توافقات بعمل آمده به ایلام بیاید.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه از طرف عراقی درخواست داشته ایم که زیرساخت های آن سوی مرز را آماده کند، افزود: در تدارک هستیم با سه مرز چنگوله، چیلات و هلاله شمالی مراودات تجاری خود را با کشور عراق توسعه بدهیم.

وی در ادامه با توجه به درخواست استاندار واسط عراق مبنی بر نیاز شدید این استان به اکسیژن مایع گفت: با توجه به تولیداتی که در این زمینه داشتیم توافق کردیم با همکاری بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نسبت به صادرات این محصول به استان واسط کشور عراق اقدام کنیم و در این زمینه هفته آینده هیاتی از استان واسط برای بررسی موضوع به ایلام سفر می کند.

وی افزود: همچنین واحدهای دانش بنیان ما در زمینه دستگاه اکسیژن ساز اقدامات خوبی داشته اند که مطرح شد در این زمینه هم بازدیدها صورت گیرد و در صورت تمایل نسبت  به صادرات این محصول نیز به کشور عراق اقدام شود.

محمد جمیل المیاحی استاندار واسط عراق نیز در این نشست ضمن تشکر از تلاش ها و پیگیری های استاندار ایلام در خصوص گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی بین دو کشور ایران و عراق گفت: به جهت این حسن نیت ما اولین استانی بودیم که قبل از دیگر پایانه ها مراودات تجاری را با کشور ایران از طریق مرز مهران فعلا بصورت دو روز در هفته از سر گرفته ایم.

وی در ادامه به درخواست استاندار ایلام مبنی بر تشکیل یک هیات ویژه برای پیگیری تفاهم نامه های فی مابین دو استان پاسخ مثبت داد و افزود: مشاور اقتصادی خود را به همراه یک هیات ویژه برای پیگیری تفاهم نامه های گذشته تشکیل خواهیم داد و ظرف یک ماه آینده به استان ایلام سفر خواهند داشت.

در دیدار استانداران ایلام و واسط عراق ضمن تاکید بر حسن همجواری دو کشور دوست و برادر، توافق شد در خصوص تجیهزات مرتبط با کرونا و انتقال تجربیات موفق پزشکی در مقابله با این بیماری تفاهم نامه بین دو استان امضا شود.

همچنین در خصوص تامین و انتقال اکسیژن مایع به استان واسط و کشور عراق مقرر شد تا شنبه آینده هیاتی متشکل از اتاق بزرگانی دو استان و بخش خصوصی هماهنگی لازم جهت انتقال اکسیژن مایع از استان های اصفهان، تهران و خوزستان بعمل آید.

توافق شد در خصوص انتقال تجربیات کرونا تیمی از استان واسط عراق به استان ایلام اعزام و با دانشگاه علوم پزشکی ایلام تبادل تجربه انجام گیرد.

همچنین موافقت شد ظرف یک ماه آینده بنا به دعوت استاندار ایلام هیات استان واسط به ریاست استاندار واسط برای پیگیری تفاهم نامه ها و مصوبات قبلی به استان ایلام سفر کنند.

از طرفی دیگر معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق روز جمعه تاکید کرد که ایران از آمادگی لازم برای بازگشایی گذرگاه‌های تجاری  مرزی با عراق برخوردار است.

 «سید موسی علیزاده طباطبایی» در گفت و گو با سایت خبری «المربد» اظهار کرد که ایران آماده بازگشایی گذرگاه های مرزی با عراق برای از سرگیری مبادله های تجاری با رعایت پروتکل ها و دستورهای بهداشتی است.

وی ابراز امیدواری کرد که مقام های ذیربط در عراق بسترهای لازم را به منظور از سر گیری مبادله های بازرگانی در راستای منافع و مصالح دو ملت عراق و ایران فراهم کنند.

معاون سفیر ایران در عراق یادآور شد: اکنون 80 درصد گذرگاه های تجاری مرزی کشورمان با دیگر کشورها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با استانداردهای بالا باز است و تبادل کالا در آنها جریان دارد.

گفتنی است به دنبال انتشار ویروس کرونا فعالیت گذرگاه های مرزهای زمینی ایران و عراق در مناطق جنوبی عراق برای اقدام پیشگیرانه از انتشار  این بیماری به حال تعلیق درآمد.

اکنون تبادل کالا در مرزهای اقلیم کردستان با رعایت پروتکل های بهداشتی جریان دارد و انتظار می رود در آینده نزدیک دیگر گذرگاه های مرزی در جنوب عراق بازگشایی شود.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا