اقتصادیخبر اول

وضعیت ذخایر ارزی کشورهای شورای همکاری خلیج در سایه بحران کرونا

عربستان، امارات و بحرین همزمان با تداوم تبعات و خسارت‌های مالی در میانه اقدامات پیشگیرانه دولت‌ها و توقف فعالیت‌های تجاری و افزایش هزینه عمومی برای مقابله با ویروس کرونا، شاهد کاهش بی سابقه ذخایر ارزی خود هستند، این در حالی است که ذخایر ارزی کشورهای قطر، کویت و عمان رو به افزایش نهاده است.

میدل ایست نیوز:عربستان، امارات و بحرین همزمان با تداوم تبعات و خسارت‌های مالی در میانه اقدامات پیشگیرانه دولت‌ها و توقف فعالیت‌های تجاری و افزایش هزینه عمومی برای مقابله با ویروس کرونا، شاهد کاهش بی سابقه ذخایر ارزی خود هستند، این در حالی است که ذخایر ارزی کشورهای قطر، کویت و عمان رو به افزایش نهاده است.

عربستان، امارات و بحرین به ترتیب در صدر کشورهای عضو شورای همکاری قرار دارند که از ماه مارس گذشته و پس از شیوع کرونا و ناکامی در اقدامات مربوط به مقابله با این ویروس، شاهد کاهش شدید ذخایر ارزی خود هستند.

عربستان

در همین رابطه، عرصه اقتصادی عربستان به دلیل سیاست‌های مالی سراسیمه و سردرگم دولت این کشور که تاثیر منفی بر وضعیت معیشتی شهروندان سعودی داشته است، شاهد آشفتگی شدیدی است، این بحران اقتصادی که با کاهش بی‌سابقه ذخایر ارزی همراه شده است، زمانی اتفاق افتاد که درآمدهای عربستان در نیتجه سقوط بهای جهانی نفت، توقف گردشگری دینی در کنار هزینه‌های سرسام‌آور مداخله نظامی در جنگ یمن بسیار کاهش پیدا کرده است.

از ماه مارس گذشته، عربستان 86 میلیارد دلار از مجموع 529 میلیارد دلار ذخایر ارزی پیش از شیوع کرونای خود را از دست داده است، ریاض همچنین 40 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود برای تامین مالی صندوق سرمایه‌گذاری حاکمیتی عربستان که ریاست آن را «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی برعهده دارد، هزینه کرده است.

در همین خصوص، «سعد الشهری»، مدیر پژوهشکده مرکز پژوهش‌های اقتصادی شورای همکاری خلیج تاکید کرد عربستان در مسیر نادرستی در حرکت است، ریاض باید ذخایر ارزی خود را حفظ کند، برداشت از این ذخایر برای تامین مالی صندوق سرمایه‌گذاری اقدامی مخاطره‌آمیز است، عربستان در صدر کشورها در سطح جهان و نه حوزه خلیج قرار دارد که بیشترین آسیب اقتصادی را از بحران کرونا متحمل شده است.

الشهری در گفت‌وگوی تلفنی با العربی الجدید پیش‌بینی کرد که روند خسارت‌های اقتصادی عربستان و کاهش ذخایر ارزی این کشور به دلیل شکست اقدامات مقابله‌ای با کرونا ادامه داشته باشد.کاهش بهای نفت و کرونا منجر به شوکی شدید در بودجه این کشور خواهد شد و ریاض را به سمت تشدید اقدامات ریاضتی و استقراض خارجی سوق خواهد داد.

وی اظهار داشت: تاخیر مقامات سعودی در تصویب اصلاحات اقتصادی منجر به فشار مالی بر کشور و تداوم برداشت از ذخایر ارزی خواهد شد.

امارات

از سوی دیگر، مقامات اماراتی از رهگذر بازگشت تدریجی به زندگی طبیعی تلاش می‌کنند پس از خسارت‌های سنگین ناشی از توقف فعالیت‌های تجاری برای مبارزه با شیوع کروناویروس به وضعیت عادی اقتصادی باز گردند اما این اقدامات با شکست مواجه شده است.

ذخایر ارزی امارات پس از آنکه در ماه مارس گذشته به 114 میلیارد دلار رسیده بود، اکنون به 96 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است، یعنی این کشور به دلیل پیامدهای کروناویروس 14 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را از دست داده است.
در همین ارتباط، «سالم المانع»، پژوهشگر اقتصادی اماراتی به العربی الجدید گفت: تداوم بحران کرونا در امارات و دیگر کشورهای جهان، خسارت‌های سنگینی به دنبال داشته است به ویژه آنکه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در امارات به حالت تعلیق درآمده و درآمدهای نفتی بسیار کاهش یافته و خدمات لجستیکی، گردشگری و تجارت املاک در دبی با مشکلات عمیقی مواجه شده است.

المانع در ادامه نسبت به کاهش ذخایر ارزی و تاثیر آن بر وضعیت مالی امارات هشدار داده و تاکید کرد: بحران اقتصادی امارات در سایه رکود و کُندی شدید رشد اقتصادی ناشی از ناکامی مقامات دولتی در تصویب اصلاحات اقتصادی برای کاستن از صدمات کرونا روندی صعودی دارد.

بحرین

از سوی دیگر، بحرین برای مقابله با آثار منفی ناشی از بحران کرونا تلاش دارد تا اصلاحات اقتصادی را به تصویب برساند، منامه آخرین بار در ماه فوریه اعلام کرده بود که ذخایر ارزی این کشور به 3.5 میلیارد دلار رسیده است.

آزانش مالی استاندارد اند پورز پیش‌بینی کرده است کسری بودجه بحرین به 12درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برسد و اقتصاد این کشور در سال 2020 شاهد رکود 5درصدی باشد.

کویت

در مقابل، علیرغم تبعات کرونا بر اقتصاد کویت و سقوط بهای نفت به عنوان منبع درآمد اصلی این کشور، ذخایر ارزی کویت از 39 میلیارد دلار ماه مارس به 42 میلیارد دلار افرایش یافته است.

قطر

قطر نیز که در میان کشورهای خلیج از لحاظ ذخایر ارزی در سومین مرتبه قرار دارد در سایه سیاست‌های اقتصادی برنامه‌ریزی شده برای مقابله با کرونا شاهد افزایش سه میلیارد ذخایر ارزی خود بوده است و مجموع آن به 57 میلیارد دلار رسیده است.

عمان

کشور عمان نیز علیرغم پیامدهای بی سابقه کرونا و توقف فعالیت‌های اقتصادی و کاهش درآمدهای نفتی توانست ذخایر ارزی خود را حفظ کند، ذخایر ارزی این کشور اکنون 17 میلیارد دلار است اما با تداوم تبعات منفی کرونا بر اقتصاد عمان نگرانی‌ها درباره برداشت از ذخایر ارزی و بروز مشکلات مالی رو به افرایش است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا