سرخط خبرهاسیاسی

گزارش وزارت امور خارجه امریکا درباره وضعیت مبارزه با داعش در عراق در سال 2019

براساس این گزارش اقدامات تروریستی داعش در سال 2019 باعث جان باختن 534  و مجروح شدن 1121 شهروند غیر نظامی شده است.

میدل ایست نیوز: سفارت ايالات متحده در بغداد متن کامل گزارش وزارت خارجه امریکا درباره وضعیت تروریسم در عراق در سال 2019 را که به کنگره امریکا ارائه شده منتشر کرد.

در این گزارش تأکید شده که کنترل نیروهای عراقی بر مناطق آزادشده از چنگ داعش حالت صوری دارد و داعش همچنان خطری جدی برای ثبات عراق است و دست به ترور هدفمند نیروهای پلیس و چهره های سیاسی محلی و انفجارهای متعدد می زند.

این گزارش افزوده که داعش کوشیده که حمایت گروه های ساکن مناطقی در استان های نینوا و کرکوک و دیالی و صلاح الدین و انبار را به خصوص در مناطق مورد مناقشه میان بغداد و اربیل را کسب کند و همچنان توانایی انجام عملیات مرگبار در عراق را دارد.

براساس این گزارش، گروه های مسلح وابسته به ایران در سال 2019 حملات خود به پایگاه های نظامی عراقی ای را که میزبان نیروهای امریکایی و نیروهای ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم هستند افزایش داده اند و این حملات باعث کشته و زخمی شدن شماری از این نیروها و نیز نیروهای عراقی شده است.

وزارت امور خارجه امریکا با اشاره به دستورالعمل نخست وزیر سابق عراق درباره ادغام نیروهای الحشد الشعبی و فعالیت همه آنها زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح تأکید کرده که با وجود این دستورالعمل بسیاری از این گروه ها حاضر به فرمان گرفتن از ستاد عملیات مشترک نیستند و دولت را به مبارزه می طلبند و درگیر اقدامات خشونت آمیز و برهم زننده ثبات در عراق و سوریه شده اند.

براساس این گزارش اقدامات تروریستی داعش در سال 2019 باعث جان باختن 534  و مجروح شدن 1121 شهروند غیر نظامی شده است که مهم ترین آنها حمله به یک کاروان حامل زایران در کربلا بود که به جان باختن 12 شهروند عراقی انجامید.

این گزارش افزوده که در سال 2019 شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران 12 حمله راکتی به مواضع امریکا یا نیروهای ائتلاف انجام داده اند که از همه بزرگ تر شلیک 30 راکت ازجانب کتائب حزب الله به پایگاه نظامی عراقی در کرکوک بود که در آن یک پیمانکار امریکایی و چند نیروی خدماتی عراقی و امریکایی جان خود را از دست دادند.

در این گزارش همچنین به اقدامات دولت برای بستن راه های رسیدن پول به تروریست های داعش و نیز همکاری با دولت امریکا درباره لیست سیاه گروه های تروریستی و توقف معاملات مالی آنان پرداخته شده است.

در این گزارش آمده که 1.4 میلیون عراقی همچنان در اردوگاه های داخلی پناهندگان سکونت دارند.

این گزارش همچنین به وضعیت کنترل مرزهای عراق پرداخته و تأکید کرده که نیروهای امنیتی عراق کنترل چندانی بر مرزهای این کشور با ایران و سوریه ندارند و اقلیم کردستان عراق در این باره بهتر از دولت مرکزی عمل کرده است.

براساس این گزارش مرزهای اقلیم کردستان عراق با سوریه وضعیتی شکننده دارد و در معرض حملات تروریست های داعش و نیز قاچاق کالاست.

منبع
سفارت ایالات متحده در بغداد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا