سرخط خبرهاسیاسی

واشنگتن و ریاض و منامه بر ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کردند

مسئولان عربستان و ایالات متحده آمریکا هشدار دادند که لغو این تحریم‌ها با توجه به «نقش تهران در تسلیح حوثی‌های یمن» تبعات سنگینی برای امنیت منطقه به همراه خواهد داشت.

میدل ایست نیوز: مسئولان عربستان و ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شدند و هشدار دادند که لغو این تحریم‌ها با توجه به «نقش تهران در تسلیح حوثی‌های یمن» تبعات سنگینی برای امنیت منطقه به همراه خواهد داشت.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در حمایت از برجام صادر شد تحریم تسلیحاتی ایران را تا ماه اکتبر سال جاری تضمین کرد اما واشنگتن پس از خروج یکجانبه از برجام و اعمال سنگین‌ترین تحریم‌های اقتصادی بر ضد تهران اینک مصمم است به‌رغم مخالفت احتمالی اروپا تحریم‌ تسلیحاتی بر ضد تهران را به شکلی نامحدود تمدید کند.

«بریان هوک»، مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و «کلی کرفت»، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد پیش‌تر اعلام کرده بودند که پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران از سوی ایالات متحده در اختیار شورای امنیت قرار گرفته است.

هوک که به عربستان سعودی سفر کرده روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در ریاض تاکید کرد: «لغو تحریم تسلیحاتی مشوقی است برای تهران و راه را برای یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه هموار خواهد کرد.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سپس مدعی شد که دو محموله تسلیحاتی ارسالی از ایران از نوامبر گذشته تاکنون در یمن کشف و شناسایی شده و محموله‌های دیگری از تسلیحات نیز پیش‌تر در راه ارسال از سوی تهران برای شبه نظامیان یمنی توسط نیروهای ائتلاف کشف و ضبط شده است.

وی که در کنار «عادل الجبیر»، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سخن می‌گفت، در ادامه تاکید کرد: «شورای امنیت نمی‌تواند پذیرای چنین مسئله‌ای باشد.»

مسئولان سعودی این کنفرانس خبری را با تکه‌هایی از لاشه موشک‌ها و پهپادهایی که به گفته ریاض از سوی ایران در اختیار حوثی‌های یمن قرار گرفته و در جریان حملات اخیر به شهر‌های عربستان از آنها استفاده شده بود، صحنه‌آرایی کرده بودند.

تهران همواره اتهام‌های مطرح شده از سوی مقامات عربستان و آمریکا را در خصوص دست داشتن در حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان رد و ارسال هرگونه تسلیحات به یمن را تکذیب می‌کند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان نیز در این کنفرانس خبری با طرح این ادعا که «ایران در پی تسلیح سازمان‌های تروریستی است» گفت: «اگر تحریم‌های تسلیحاتی بر ضد ایران برداشته شود این کشور جری‌تر می‌شود و رویکردی تهاجمی‌تر اتخاذ خواهد کرد.»

این حمله که همچنان از سوی واشنگتن و ریاض به تهران نسبت داده می‌شود، برای مدت‌ها عملیات تولید و صادرات نفت توسط عربستان، نخستین صادرکننده نفت خام در جهان را با اختلال همراه کرد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که عربستان از سال 2015 با مداخله نظامی در یمن یکی از بزرگ ترین بحران های انسانی در جهان را ایجاد کرده است.

هوک در سفر به بحرین نیز با با سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد و معاون اول نخست وزیر بحرین و عبدالطیف بن رشید الزیانی، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

در بیانیه مشترکی که پس از دیدارهای هوک منتشر شد، آمریکا و بحرین با اشاره به «خطر بزرگ صدور تسلیحات از ایران» به کشورهای منطقه، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند تا تحریم های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

آمریکا و بحرین با متهم کردن ایران به حملات موشکی علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، هشدار دادند در صورت عدم تمدید این تحریم ها، کشورهای عرب حوزه خلیج از به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در منطقه آسیب خواهند دید.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا