سرخط خبرهاسیاسی

تاکید روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه بر مخالفت خود با طرح‌های جدایی‌طلبانه در سوریه

روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در یک بیانیه مشترک بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در یک بیانیه مشترک بر تعهد قوی خود به حاکمیت ، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

«ولادیمیر پوتین»، «حسن روحانی» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در این بیانیه مشترک که در نشست مجازی سران روند آستانه در 14 بند تدوین شده است، با تاکید بر اینکه بر اینکه منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نداشته و تنها از طریق روند سیاسی سوری ـ سوری با تسهیل‌گری سازمان ملل وفق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل قابل حل و فصل خواهد بود.

روسای جمهور سه کشور در ادامه بر عزم خود را برای مقابله با دستور کارهای جدایی طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نیز تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه تاکید کردند.

روحانی، پوتین و اردوغان در این نشست بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین به اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید و تصریح کردند که این اصول باید مورد احترام همگان بوده و هیچ اقدامی، فارغ از عاملان آن، نباید این اصول را تضعیف کند.

در این دیدار شرایط شمال شرق سوریه بررسی و تأکید شد که دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه تنها در سایه حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی کشور ممکن است و به این منظور توافق کردند تلاش‌های خود را هماهنگ کنند. رؤسای جمهور مخالفت خود را با تصرف و انتقال غیرقانونی درآمدهای نفتی که متعلق به سوریه است، ابراز کردند.

روسای جمهور بار دیگر بر این عقیده خود تصریح کردند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نداشته و تنها از طریق روند سیاسی سوری ـ سوری با تسهیل‌گری سازمان ملل وفق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل قابل حل و فصل خواهد بود.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا