اجتماعیخبر اولسیاسی

جنجال در عراق بر سر انتشار یک کاریکاتور توهین آمیز در نشریه «الشرق الاوسط»

پس از حواشی فراوان و اعتراضات بسیار از سوی گروه های مختلف نشریه الشرق الاوسط مجبور به حذف این کاریکاتور از صفحه اینترنتی خود شد.

میدل ایست نیوز: انتشار یک کاریکاتور در شماره روز جمعه (3 ژوئیه) روزنامه فرامنطقه ای «الشرق الاوسط» باعث واکنش های فراوان فعالان شبکه های اجتماعی و نیروهای سیاسی عراق شد.

در این کاریکاتور فردی با هیئت یک روحانی شیعه در حال قطع کردن اتصال میان دو واگن قطار نشان داده شده که بر یک واگن عراق و بر دیگری استقلال عراق نوشته شده است.

آنچه در این کاریکاتور جنجال برانگیز شده آن است که بسیاری فرد روحانی را شبیه به آیت الله سیستانی، مرجعیت اعلای شیعه در عراق، دانسته اند.

در این راستا، «هادی العامری»، رئیس سازمان بدر، با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که این اقدام اهانت به احساسات میلیون ها شیعه و مسلمان و مسیحی درون و بیرون عراق است که همگی به نقش پدرانه مرجعیت عالی شیعه در حفاظت از استقلال و حاکمیت ارضی عراق و اهتمام فراوان وی به یکپارچگی ملی و نقش بزرگ او در حفاظت از عراق دربرابر تروریسم اذعان دارند.

او تأکید کرد که این رفتارهای زشت بهترین نشان وجود برنامه ای خارجی و منحرف است که می خواهد به نقش ملی و پدرانه مرجعیت در کشور آسیب بزند و بار دیگر آشکار می کند که حکومت عربستان به نقشه های شوم و کینه توزانه خود نسبت به هرکسی که در پی حفظ حاکمیت ارضی و استقلال عراق باشد ادامه می دهد.

«شیخ علی الاسدی»، رئیس شورای سیاسی جنبش نجباء، نیز با انتشار توئیتی نوشت که این «اهانت به مقام مرجعیت علتی جز این ندارد که وی رؤیاهای تاریک اندیشان و اشغالگران و صهیونیست ها را با فتوای خود بر باد داد».

او خواستار برخورد با این نشریه و بسته شدن دفتر آن در عراق شد.

«نوفل ابورغیف»، سخنگوی جریان حکمت ملی عراق، نیز با انتشار توئیتی نوشت که «به مناسبت انتشار کاریکاتور مزبور که با هیاهوی بسیاری با هدف برهم زدن فضای برهم خورده کشور همراه شده، بار دیگر بر مخالفت و محکوم کردن مطلق هرگونه تعرض به جایگاه نمادین مرجعیت عالی شیعه و دست درازی به آن یا تعرض به هریک از چهره های نمادین پیروان مکتب اهل بیت به هر نحوی تأکید می کنیم».

«فادی الشمری»، عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق، نیز تأکید کرد که صرف نظر از اینکه چه کسی مقصود این کاریکاتور بوده، باید تأکید کرد که این اقدام اهانت به جایگاه نمادین روحانیت در میان شیعیان است و «این نشریه زرد و کاریکاتوریست مزدور آن به نمادها و علمای تشیع اهانت کرده اند».

«محمود الربیعی» سخنگوی دفتر سیاسی عصائب اهل الحق نیز با انتشار توئیتی عربستان را شر مطلق علیه عراق و شیعیان و گاو شیرده امریکا و اسرائیل خواند و تأکید کرد که «آنها پس از تعرض به مقام شهید ابومهدی المهندس این بار مرجعیت اعلای جهان اسلام آیت الله سیستانی» را هدف اهانت خود قرار داده اند.

«نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون، نیز با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که مرجعیت در دشوارترین شرایط در کنار مردم ایستاده و هرگز در دیدگاه های خود میان ملت عراق تفرقه نینداخته و همیشه حامی و خواستار اتحاد و برقرار عدالت بوده است.

او مرجعیت را راز قدرت ملت عراق و نماد وحدت و عزت عراق خواند و تأکید کرد که هرگونه تعرض به مقام مرجعیت نقض صریح ارزش هایی است که ملت عراق به آنها باور دارد.

المالکی تأکید کرد که این اقدام در این شرایط حساس که عراق درگیر بحران های متعدد است کاری برای زنده کردن فتنه و روشن کردن آتش آن است و افزود که نشریه «الشرق الاوسط» با این کار از همه خط قرمزها گذشت و هویت ملت عراق و یکی از مهم ترین نمادها و مورد احترام ترین شخصیت های عراق را نادیده گرفت.

او خواستار برخورد مناسب دولت عراق با این اقدام از کانال های دیپلماتیک شد.

نشریه «الشرق الاوسط» با انتشار توضیحی مدعی شد که منظور از این کاریکاتور مطلقا آیت الله سیستانی نبوده و ایشان مورد احترام و تقدیر همگان است و این نشریه به هیچ وجه قصد اهانت به ایشان یا هر شخصیت عراقی دیگر را ندارد.

این نشریه در توجیه این کاریکاتور چنین نوشت که منظور از آن دخالت های ایران در امور عراق بوده است.

پس از حواشی فراوان و اعتراضات بسیار از سوی گروه های مختلف این نشریه مجبور به حذف این کاریکاتور شد و گفت این کاریکاتور را از صفحه اینترنتی خود حذف می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا