سرخط خبرها

احتمال اقدام ترکیه برای اشغال موصل و کرکوک بر اساس معاهده لوزان

یک کارشناس مسائل امنیتی با هشدار نسبت به اقدامات ترکیه از تلاش آن برای الحاق موصل و کرکوک بر اساس معاهده بین المللی لوزان خبر داد.

میدل ایست نیوز: «حازم الباوی»، کارشناس مسائل امنیتی امروز دوشنبه نسبت به تلاش ترکیه برای اشغال موصل و کرکوک در سال های آتی هشدار داد.

وی گفت ترکیه تلاش می کند از طریق معاهده ای بین المللی استان های کرکوک و نینوا را به ترکیه الحاق کند.

الباوی در گفت وگویی با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: حملات ترکیه به شمال عراق در واقع برای زمینه سازی جدا کردن موصل و کرکوک بر اساس معاهده لوزان که در 24 ژوئیه 1923 به امضا رسیده، است.

این کارشناس مسائل امنیتی با اشاره به اینکه 3 سال دیگر این معاهده وارد صدمین سال اجرای خود می شود افزود: «همه می دانند با پایان یک قرن از این توافق، عملیات جداسازی بخش بزرگی از عراق بر اساس معاهده لوزان پس از صد سال اجرا خواهد شد.»

الباوی بیان کرد حاکمیت عراق در خطر خواهد بود و نیازمند این است که عراق از طریق دیپلماتیک راه را بر این طرح شوم ببند و علاوه بر این اقدامات توافق دیگر میان رژیم صدام و ترکیه را که به ترکیه اجازه داده است تا بتواند در عمق 10 کیلومتری از خاک عراق نفوذ کند را لغو کند.

وی هشدار داد اگر همه اقدامی برای لغو این توافق ها نکنند و خطرات این دو توافق را ندانند حاکمیت عراق بیش از زمان کنونی مورد هجوم قرار خواهد گرفت.

گفتنی است ترکیه بارها حاکمیت عراق را با حملات هوایی و نقض حریم هوایی این کشور برای مبارزه با حزب کارگران کردستان در شمال عراق، نقض می کند.

اخیرا ترکیه دو عملیات «چنگال عقاب» و «پنجه ببر» را در شمال عراق انجام داد.

منبع
المعلومه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا