خبر اولسیاسی

مخالفت صریح مصر، اردن، فرانسه و آلمان با طرح الحاق کرانه باختری

وزرای امور خارجه مصر، فرانسه، آلمان و اردن امروز سه‌شنبه به اسرائیل نسبت به عواقب الحاق اراضی فلسطینی هشدار دادند.

میدل ایست نیوز: وزرای امور خارجه مصر، فرانسه، آلمان و اردن امروز سه‌شنبه به اسرائیل نسبت به عواقب الحاق اراضی فلسطینی هشدار دادند.

در این جلسه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه طرح مذکور تبعات خطرناکی بر روابط کشورهای مذکور با اسرائیل خواهد داشت، اعلام شد که چهار کشور بر سر این موضوع که هر گونه الحاق اراضی فلسطین به اسرائیل نقض قانون بین‌الملل به شمار می رود و پایه و اساس فرایند صلح را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وزرای امور خارجه چهار کشور فرانسه، آلمان، اردن و مصر تاکید کردند که کشورهای متبوع‌شان هر گونه تغییر در مرزهای 1967 میلادی را به رسمیت نخواهند شناخت.

در این بیانیه همچنین اعلان شده که این طرح اسرائیل در الحاق کرانه باختری دارای تبعات مخاطره‌آمیزی بر امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت و مانعی بزرگ در مسیر تلاش‌ برای دستیابی به صلح فراگیر و عادلانه به شمار می رود.

چهار کشور مذکور در پایان بر پایبندی کامل خود بر راهکار دو دولتی از طریق مذاکرات و با استناد به قانون بین الملل و قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل تاکید کردند.

در همین رابطه، منابع اسرائیلی گزارش دادند که واشنگتن و تل‌آویو درخصوص اجرای طرح الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی در ماه سپتامبر به توافق‌ رسیدند، اما نگرانی سران تل‌آویو از تشدید اوضاع امنیتی در غزه و عکس‌العمل نیروهای‌ مقاومت به این طرح، باعث شده این رژیم تصمیم به اجرای آن به صورت تدریجی بگیرد.

تصمیم اسرائیل و امریکا برای ضمیمه کردن یک‌سوم کرانه باختری به فلسطین اشغالی،‌ با وجود همه هشدارها همچنان پابرجاست و این پیامی است که تل‌آویو به طور صریح و قطعی به رام‌الله منتقل کرده اما آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد نحوه اجرایی کردن این طرح است.

علاوه‌بر کشورهای غربی بسیاری از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و حتی نهادهای داخل اسرائیل درخصوص اجرای این طرح بارها هشدار دادند و اعلام کردند که این اقدام ضمن نابودی کامل راه‌حل تشکیل دو کشور و روند صلح میان دو طرف، تنش‌های امنیتی گسترده‌ای در فلسطین و در منطقه ایجاد خواهد کرد.

به همین‌دلیل به اعتقاد ناظران، رژیم صهیونیستی درصدد اجرای تدریجی طرح یادشده است تا مانع تشدید مسائل امنیتی با فلسطینیان شود.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا