اقتصادیخبر اول

ادامه اعتراضات در اردن علیه توافق خرید گاز از اسرائیل

تظاهرات در اردن برای لغو توافق خرید گاز از اسرائیل به مدت 15 سال و با بهای تقریبی 15 میلیارد دلار از سر گرفته شد.

میدل ایست نیوز: تظاهرات در اردن برای لغو توافق خرید گاز از اسرائیل به مدت 15 سال و با بهای تقریبی 15 میلیارد دلار از سر گرفته شد.

شرکت دولتی برق اردن در ماه ژانویه گذشته اعلام کرده بود که علیرغم اعتراضات مردمی و پارلمانی به توافق خرید گاز از اسرائیل، فرایند واردات کلید خورده است.

در همین رابطه، «موسی هنطش»، عضو کمیسیون انرژی پارلمان اردن در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: «از سرگیری تظاهرات در اردن برای لغو توافق خرید گاز از اشغالگران در راستای مطالبات مردمی و پارلمانی برای عدم تعامل با رژیم صهیونیستی و در مخالفت با عادی‌سازی روابط با آن انجام می‌شود.»

وی افزود: «فرصت طلایی پیش روی دولت برای لغو این توافق در سایه تصمیم مقامات اسرائیل برای الحاق منطقه غور اردن و تداوم ظلم به مردم فلسطین و نیز مخالفت مردمی اردن وجود دارد.»

هنطش ادامه داد: «کارزار ملی برای لغو این توافق به زودی کنفرانسی مطبوعاتی برای تداوم تلاش‌ها در این باره و اعمال فشار برای لغو توافق مذکور برگزار خواهد کرد.»

وی اظهار داشت: پارلمان اردن دو مصوبه را به اجماع برای درخواست از دولت به منظور لغو توافق صادر کرده است همچنین نهادهای مدنی، احزاب و نمایندگان چندین راهپیمایی در اعتراض به توافق مذکور ترتیب داده اند اما دادگاه قانون اساسی با صدور پیامی اعلام کرده مصوبه پارلمان در لغو توافق خرید گاز از اسرائیل برای دولت غیرالزام‌آور است.

هنطش در ادامه اعلام کرد: «وضعیت انرژی در اردن به ویژه در سایه اجرای پروژه‌هایی در حوزه‌های انرژی خورشیدی، بادی و دیگر پروژه‌ها نظیر واردات حجم زیادی از فرآورده‌های نفتی بسیار مثبت است.»

توافق خرید گاز از اسرائیل که در سپتامبر سال 2016 به امضا رسید، بر صادرات 45 میلیارد متر مکعب گاز در بازه زمانی 15 ساله از ژانویه 2020 تصریح دارد.

اسرائیل در عرصه گازی ابتدا تلاش کرد از واردات گاز بکاهد. اواخر دهه 1990 اسرائیل ذخایر گازی عظیمی در نزدیکی سواحل پیدا کرد که سبب شد از واردات گاز کاسته شود. در ادامه با اکتشافاتی که انجام شد اسرائیل تلاش کرد به صادرکننده گاز تبدیل شود. در واقع، اکتشافات بعدی نشان داد که ذخایر گازی اسرائیل بیش از نیاز این است.

پس از اکتشافاتی که از سال 2009 به بعد انجام گرفت اسرائیل تلاش دارد به قطب انرژی در مدیترانه تبدیل شود. اصلی ترین ذخایر گازی اسرائیل در میدان های «تمار» و «لویاتان» قرار دارد.

اسرائیل برای سیاست‌های گازی خود حساب ویژه‌ای بر کشورهای عربی به خصوص مصر و اردن باز کرده است. در همین راستا، در سال گذشته میلادی قراردادی 10 ساله به ارزش 15 میلیارد دلار میان مصر و اسرائیل برای صادرات گاز به مصر امضا شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا