خبر اولسیاسی

اهمیت راهبردی توافقنامه دفاعی ایران و سوریه برای دو کشور

بهره‌گیری ارتش سوریه از سامانه‌های ضد موشکی ایرانی سد قابل توجهی در برابر حملات موشکی و تهاجم مستمر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه ایجاد خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: در سفر سرلشکر «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، به دمشق قرارداد همکاری نظامی بین ایران و سوریه به صورت رسمی امضا شد که مبتنی بر تقویت روابط نظامی ـ امنیتی و هماهنگی بین نیروهای مسلح دو‌ کشور است.

این قرارداد در حالی به امضا رسید که برخی سعی کردند با توجه به آن فاز جدید سناریوی ضد ایرانی را در میان کشورهای منطقه کلید بزنند.

اما اهمیت این قرارداد چیست و ارزش‌های راهبردی آن برای دو کشور و آینده منطقه چیست؟

یکی از نکات مهم طرح شده در این قرارداد «تقویت سامانه‌های پدافندی» سوریه است که با اجرایی شدن آن و بهره‌گیری ارتش سوریه از سامانه‌های ضد موشکی ایرانی سد قابل توجهی در برابر حملات موشکی و تهاجم مستمر جنگنده‌های اسرائیل به خاک سوریه ایجاد خواهد شد.

موضوع مهم دیگری که می‌توان از آن به عنوان پیام ‌سیاسی امضای این قرارداد یاد کرد، خنثی‌سازی تبلیغات گسترده محافل رسانه‌ای و سیاسی غربی و گروه های وابسته به عربستان درباره حذف ایران از معادلات سوریه طی توافق آمریکا و روسیه بود.

پس از شکست گروه تروریستی داعش در سوریه، امریکا و متحدانش با ارائه وعده‌های فریبنده اقتصادی و اعلام آمادگی برای مشارکت در بازسازی سوریه به شرط خروج مستشاران ایرانی از این کشور عزم خود را برای تامین اهدافی که با اقدام نظامی موفق به دستیابی به آنها نشده بودند جزم کردند.

علاوه بر این، قرارداد دفاعی امضا شده میان ایران و سوریه را می‌توان در ادامه تعهدات ایران به توافقات روند آستانه و سوچی میان ایران و روسیه و ترکیه در قبال سوریه دانست، چه، از بندهای مهم توافق آستانه و سوچی حمایت از تمامیت ارضی و امنیت سوریه بوده است.

موضوع قابل توجه دیگر در این بخش، توجه به نقش آمریکایی‌ها در ادامه سیاست بحران‌سازی برای تغییر نظام در سوریه با ابزاری مانند «قانون قیصر» است، تحریمی که تنها علیه سوریه نیست بلکه دامنه آن کل منطقه از جمله لبنان، عراق، اردن و… را نیز در بر می‌گیرد.

امضای قرارداد نظامی ایران و سوریه در اوج تحریم‌های آمریکا را می‌توان اقدامی عملی از سوی دو کشور برای مقابله با تحریم‌های قیصر دانست که در گام ‌اول شکست زودهنگام اثرات سیاسی این تحریم‌ها را بر همگان آشکار ساخته است.

قرارداد دفاعی ـ امنیتی ایران و سوریه را می‌توان گامی مهم در تقویت توان دفاعی منطقه برای بومی سازی تامین امنیت و فراهم کردن زمینه خروج کشورهای فرامنطقه ای دانست.

منبع
نورنیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا