خبر اولسیاسی

آیا عراق میان ایران و عربستان میانجیگری خواهد کرد؟

وزیر امور خارجه ایران صبح امروز برای دیدار با مقامات عراق و تعمیق روابط میان دو کشور یک روز قبل از سفر مصطفی الکاظمی به عربستان وارد بغداد شد.

میدل ایست نیوز: «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران، صبح امروز یکشنبه در سفری رسمی برای دیدار با مقامات عراقی و در رأس آن رؤسای سه قوه وارد بغداد شد.

این سفر در حالی انجام شد که قرار است فردا (دوشنبه) «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق طی سفری عازم عربستان شود و پس از آن نیز در روز سه شنبه در دومین سفر خارجی خود به ایران خواهد آمد.

ظریف که در صدر هیاتی بلندپایه برای دیدار و گفتگو با مقامات عراقی وارد این کشور شد، ابتدا از محل ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس در ورودی فرودگاه بغداد بازدید کرد.

ظریف در بدو ورود خود به فرودگاه بغداد در جمع رسانه ها گفت سفر وی به بغداد فرصت بسیار خوبی برای انجام هماهنگی های لازم با توجه به سفر قریب الوقوع الکاظمی به ایران است.

وی اشاره کرده بود که در این سفر با رؤسای سه قوه، همتای عراقی خود، رئیس الحشد الشعبی، رئیس شورای عالی قضایی و رؤسای برخی احزاب  سیاسی دیدار خواهد داشت.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک ظریف و همتای عراقی خود فؤاد حسین تأکید کرد که عراق خواستار روابطی متعادل با همه کشورهای همسایه براساس منافع عراق و منافع مشترک و اصل خودداری از دخالت در امور داخلی کشورهاست و ظریف نیز تاکید کشورش تمایل دارد عراق کشوری قوی باشد.

حسین بر ضرورت دور نگه داشتن عراق و منطقه از تنش های بین المللی و حفاظت از حاکمیت ملی کشور تأکید کرد و گفت که راه های ادامه مبادلات تجاری و نیز موضوع زیارت مراقد مطهر بررسی و بر لزوم احتیاط در این باره بررسی شد.

وی اشاره کرد مصطفی الکاظمی طی روزهای آتی به ایران سفر خواهد کرد.

ظریف تاکید کرد روابط ایران با عراق عمیق و تاریخی است و در زمان جنگ علیه داعش نیز بیشتر شده است و متزلزل نخواهد شد و تلاش می شود روابط مشترک گسترش یابد تا همه زمینه ها را شامل شود.

ظریف بیان کرد ایران عراقی دارای امنیت و صلح دائمی می خواهد و گفت توافقات بسیاری در روزهای آتی میان ایران و عراق انجام خواهد شد.

از طرفی دیگر ظریف ترور سردار سلیمانی را محکوم کرد و آن را جنایت بزرگ دانست که امریکا آن را مرتکب شد و بر تلاش ها برای مقابله با تروریسم تاثیر گذاشت.

ظریف افزود که در مورد مذاکرات توافق شده میان دو کشور در جریان سفر رئیس جمهور ایران حسن روحانی به بغداد در مارس 2019 و همچنین تبادل نظر در مورد “مسائل منطقه ای و جنایات آمریکا در منطقه” و ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گفتگو خواهد کرد.

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت وگویی با خبرگزاری رسمی عراق این سفر را برای تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور عنوان کرد و گفت در این سفر چالش های مشترم و امکان ایجاد فرصت های ممکن که تاثیر مثبتی بر منافع مشترک بگذارد بررسی خواهد شد.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد نیز در توئیتی تاکید کرد: «این سفر با هدف تقویت روابط بین دو کشور در همه زمینه ها انجام شده است.»

این سفر ظریف اولین سفر یک مقام بلند پایه ایران به عراق پس از تشکیل دولت جدید عراق به ریاست مصطفی الکاظمی محسوب می شود.

این سفر ظریف به عراق سوال های زیادی را درباره اهداف سفر وی با توجه به اینکه قبل از سفر الکاظمی به تهران انجام شده برانگیخته است.

به نظر نمی رسد این سفر بنا به گفته ظریف برای هماهنگی های لازم برای سفر الکاظمی به تهران باشد زیرا در آن صورت و طبق پروتکل های دیپلماتیک عراق باید وزیر خارجه خود را به ایران می فرستاد نه برعکس.

اما کارشناسان معتقدند سفر ظریف به عراق با میانجیگیری عراق میان ایران و عربستان ارتباط دارد زیرا سفر وی یک روز قبل از سفر نخست وزیر عراق به عربستان انجام شد.

پیش از میانجیگیری گری احتمالی نخست وزیری عراق میان ریاض و تهران نیز طرف های دیگری از جمله عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق و عمران خان، نخست وزیر پاکستان میان دو طرف میانجیگری کردند اما تلاش هایشان برای نزدیک کردن دیدگاه های دو طرف بی نتیجه ماند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا