خبر اولسیاسی

جلسه مهم پارلمان مصر؛ قاهره در آستانه اعزام نیروی نظامی به لیبی

پارلمان مصر قرار است درباره اختیاردهی به «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری این کشور در اعزام نیروی نظامی به لیبی در صورت آغاز تحرکات نیروهای مورد حمایت ترکیه و دولت وفاق ملی برای بازپس‌گیری شهر ساحلی و راهبردی سرت، در جلسه امروز خود، رای‌گیری کند.

میدل ایست نیوز: پارلمان مصر قرار است درباره اختیاردهی به «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری این کشور در اعزام نیروی نظامی به لیبی در صورت آغاز تحرکات نیروهای مورد حمایت ترکیه و دولت وفاق ملی برای بازپس‌گیری شهر ساحلی و راهبردی سرت، در جلسه امروز خود، رای‌گیری کند.

مداخله نظامی قریب الوقوع مصر می تواند بر شدت ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌هایی لیبی، این کشور نفت‌خیز شمال افریقا بیفزاید و دو کشور ترکیه و مصر را به تقابل نظامی احتمالی در آوردگاه لیبی سوق دهد.

این جلسه که در ابتدا قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، به گفته «مصطقی بکری»، نماینده پارلمان مصر به جلسه غیرعلنی امروز دوشنبه (20 ژوئیه) به تعویق افتاد و پیش‌بینی می‌شود که به اعزام نیروی نظامی به لیبی رای داده شود.

لیبی بعد از سرنگونی «معمر القذافی» در سال 2011 میلادی، به دو بخش شرقی به رهبری ژنرال بازنشسته «خلیفه حفتر» و بخش غربی در طربلس تحت عنوان دولت وفاق ملی که مورد حمایت و رسمیت سازمان ملل قرار دارد، تقسیم شد.

آتش درگیری‌های نیابتی در لیبی با مداخله طرف‌های فرامرزی افروخته‌تر شده است و عملا مصر، امارات و روسیه از نیروهای خلیفه حفتر ، ژنرال شورشی لیبیایی و ترکیه، قطر و ایتالیااز نیروهای دولت وفاق ملی با ایدئولوژی اخوانی حمایت می‌کند.
رئیس جمهوری مصر در ژوئن گذشته هشدار داد هر گونه حمله به سرت یا پایگاه هوایی الجفرة، قاهره را به مداخله نظامی مستقیم برای حفاظت از مرزهای غربی خود با لیبی سوق خواهد داد.

روزنامه الاهرام مصر روز گذشته در گزارشی نوشت که رای‌گیری پارلمان برای تفویض اختیار به السیسی برای مداخله نظامی در لیبی به منظور کمک به دفاع از همسایه غربی در برابر تجاوزات ترکیه است.

رئیس جمهوری مصر هفته گذشته با ده‌ها تن از رهبران قبایل طرفدار حفتر در قاهره دیدار و تاکید کرد که قاهره در برابر تحرکاتی که تهدید مستقیم برای امنیت ملی مصر به شمار می‌رود، بی تفاوت و دست‌بسته نخواهد ماند.

پارلمان مستقر در شرق لیبی نیز پیشتر از رئیس جمهوری مصر خواست تا نیروهای خود را به این کشور اعزام کند.

نیروهای وفاق ملی پیشتر با حمایت ترکیه موفق شدند فرودگاه طرابلس و شمار زیادی از شهرها را از دست نیروهای حفتر پس بگیرند و به سمت شرق لیبی حرکت کنند، طرابلس خود را آماده نبرد برای بازپس‌گیری شهر راهبردی سرت و الجفرة می کند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا