سرخط خبرهاسیاسی

ظریف در مسکو: درباره نهایی شدن همکاری‌های راهبردی بلندمدت توافق کردیم

محمدجواد ظریف گفته است در جریان سفرش به مسکو حامل «پیامی مهم» بوده و آن را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، منتقل کرده است.

میدل ایست نیوز: وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با همتای روس خود در مسکو گفت که دو کشور بر سر نهایی شدن موافقتنامه همکاری‌های بلندمدت توافق دارند.

«محمدجواد ظریف» عصر سه‌شنبه (21 ژوئیه) در توئیتی نوشت که در جریان دیدارش با «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود، درباره موضوعاتی چون برجام و تحولات منطقه گفت‌وگو کرده و دو کشور بر سر «نهایی شدن توافقنامه همکاری‌های جامع راهبردی» نیز توافق کردند.

موضوع توافق بلندمدت با روسیه در حالی مطرح می‌شود که پیش‌نویس توافق 25 ساله بین ایران و چین در هفته‌های اخیر بحث‌های فراوانی برانگیخت.

وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به مسکو نیز گفته بود یکی از موارد «دستور کار» در این سفر تمدید توافق 20 ساله یا بررسی هر قرارداد بلندمدت دیگر است.

اعتبار توافق همکاری‌های 20 ساله که سال 79 بین دولت محمد خاتمی و روسیه امضا شد اسفند امسال به پایان می‌رسد.

وزیر امور خارجه ایران گفته است ایران حاضر به تمدید این توافق است و علاوه بر این، اگر روسیه برای «قرارداد بلندمدت» دیگری هم آمادگی داشته باشند آن را بررسی خواهد کرد.

به گزارش اینترفکس و ایتارتاس، سرگئی لاوروف در دیدار با ظریف گفت که برجام هنوز «شانس بازگشت» دارد.

سرگئی لاوروف در ابتدای دیدارش با محمدجواد ظریف گفت: «ما مطئنیم که بخت‌هایی برای بازگرداندن برجام به جریانی ثابت و پایدار هست و دست‌کم، شما ایرانی‌ها هر کار ممکن را برای آن انجام می‌دهید».

محمدجواد ظریف در توئیت خود همچنین گفته است در جریان سفرش به مسکو حامل «پیامی مهم» بوده و آن را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، منتقل کرده است.

وی به مفاد این پیام و همچنین فرستنده آن اشاره‌ای نکرد، اما «اسپوتنیک» به نقل از وزیر خارجه روسیه خبر داد که این پیغام به صورت تلفنی توسط ظریف به پوتین منتقل شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا