خبر اولسیاسی

آمادگی ایران برای گفت وگو با عربستان و سکوت سعودی ها

به نظر می رسد ایران پس از ناکامی در برجام و عدم تحقق وعده های اروپایی ها، به دنبال اثبات قدرت خود در منطقه و گسترش همکاری با کشورهای همسایه و در حال ارسال پالس مثبت به عربستان سعودی برای آغاز مذاکرات بدون واسطه است. 

میدل ایست نیوز: مقامات ایرانی در روزهای اخیر و همزمان با گمانه زنی ها درخصوص میانجی گری عراق بین ایران و عربستان از آمادگی خود برای گفت وگو با سعودی ها گفته اند و این در حالی ست که عربستان واکنشی به این موضوع نداشته است.

همواره و با هر سفر مقامات عراقی به ایران و عربستان سعودی شاهد گمانه زنی ها درخصوص میانجی گری عراق برای احیای روابط ایران و عربستان بوده ایم. این در حالیست که این امر همواره طی سال های اخیر تنها یک گمانه زنی باقی مانده و هیچگاه منجر به نتیجه ای نشده است. همانطور که پیش از این عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق و عمران خان، نخست وزیر پاکستان میان دو طرف میانجیگری کردند، اما تلاش هایشان برای نزدیک کردن دیدگاه های دو طرف بی نتیجه ماند.

این بار نیز با اعلام خبر اولین سفرهای خارجی نخست وزیر عراق این گمانه زنی ها مطرح شد، اما مقامات ایرانی با قاطعیت اعلام کردند که برای گفت وگو با عربستان نیاز به میانجی ندارند.

در همین راستا «محمود واعظی»، رئیس دفتر «حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران گفته است که ما می خواهیم روابطمان با همه از جمله عربستان خوب باشد و دیپلمات های ایران و عربستان مهارت لازم برای خروج تهران و ریاض از وضعیت فعلی را دارند.

هرچند که لغو سفر مصطفی کاظمی به عربستان به دلیل بستری شدن ملک سلمان در بیمارستان فرضیه میانجی گری عراق را باطل کرد، اما مقامات ایرانی از جمله وزیر امور خارجه این کشور در گفت وگوهای این روزهای خود با رسانه ها به موضوع مذاکره با عربستان پرداخته اند.

محمدجواد ظریف در سفر به مسکو و در گفت وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک عنوان کرده که ایران آماده همکاری با عربستان است. وی همچنین از قصد مسئولان سعودی برای راه اندازی جنگ با همراهی امریکا گفته و ادامه داده که امریکا در ماه های گذشته نشان داده است که آماده نیست در راستای منافع عربستان سعودی وارد جنگ با ایران شود.

به نظر می رسد ایران پس از ناکامی در برجام و عدم تحقق وعده های اروپایی ها، به دنبال اثبات قدرت خود در منطقه و گسترش همکاری با کشورهای همسایه و در حال ارسال پالس مثبت به عربستان سعودی برای آغاز مذاکرات بدون واسطه است.

ايران در حالي آمادگي خود را بيان مي كند كه مقامات عربستاني هنوز هيچ واكنشي نشان نداده اند. حتي شبكه هاي ماهواره اي وابسته به عربستان سعودی مثل العربيه و الحدث نيز لحن تند خود عليه ايران را تغيير نداده اند.

آنچه مسلم است در اوضاع کنونی منطقه و خسارت های به بار آمده از شیوع ویروس کرونا، کشوری مانند ایران که پیش از این نیز به لحاظ اقتصادی و سیاسی با فشار تحریم ها رو به رو بوده، بیش از دیگر کشورها نیازمند بازبینی و ترمیم روابط خود با دیگر کشورها است.

در این میان ظرفیت و موقعیت عراق به عنوان یک میانجی در منطقه را نمی توان نادیده گرفت، اما این امر زمانی منجر به نتیجه خواهد شد که تمایل به گفت وگو از طرف هر دو کشور وجود داشته باشد و این در حالی است که طی روزهای اخیر که مقامات و رسانه های ایرانی به اظهار نظر در این خصوص پرداخته اند، هیچ واکنش از طرف عربستان سعودی نشان داده نشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا