اقتصادیخبر اولسیاسی

رهاورد سفر «الکاظمی» به تهران/ تأسیس شرکتی در عراق برای پرداخت طلب های ایران به صورت کالا

دولتمردان عراقی اعلام کردند که به تمام توافقاتی که در دولت سابق بین دو کشور منعقد شده بود، پایبند هستند.

میدل ایست نیوز: «سید حمید حسینی» دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه سفر اخیر نخست وزیر عراق به ایران بسیار مفید فایده بود، اظهار داشت که در جریان این دیدار‌ها دولتمردان عراقی اعلام کردند که به تمام توافقاتی که در دولت سابق بین دو کشور منعقد شده بود، پایبند هستند.

وی افزوده که بر این اساس احداث ۵ شهرک صنعتی مرزی مشترک، آغاز بحث ترانزیت کالا‌های ورودی از عراق به ایران که تاکنون وجود نداشته، لایروبی اروند و پرداخت طلب پیمانکاران ایرانی که در عراق فعالیت انجام داده‌اند، از جمله تعهداتی است که طرف عراقی متعهد به اجرای آن شده است.

حسینی با اشاره به اینکه بحث مهم دیگر پرداخت طلب ۵ میلیارد دلاری ایران از عراق است، گفت: «این پول در چند حساب ایرانی بانک تجارت عراق (TBI) عراق قرار دارد که رئیس این بانک در گذشته اعلام کرده بود که یک شرکت تاسیس می‌کند و ایران می‌تواند لیست کالا‌ها و مواد اولیه‌ای که لازم دارد را در اختیار این شرکت قرار دهد و این شرکت آن‌ها را با پولی که ایران نزد عراق دارد، خریداری می‌کند و آن‌ها را در اختیار ايران قرار می‌دهد، اما بعد از عوض شدن دولت در این کشور و بی ثباتی بعد از آن این مسئله در عمل به محاق رفت».

حسینی افزود که در سفر رئیس بانک TBI اعلام کرد که این شرکت تاسیس شده و ایران می‌تواند واردات کالا‌های اساسی و موارد اولیه تولید را از طریق این شرکت انجام دهد، تا آن ۵ میلیارد دلاری که در نزد عراقی‌ها نیز وجود دارد، تسویه شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت که وزیر بهداشت عراق سفارش‌های زیادی در مورد ماسک، دستگاه اکسیژن و سایر ملزومات بهداشتی و درمانی مرتبط با کرونا را انجام داد.

عضو اتاق بازرکانی تهران با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای صادرات ۲۰ میلیارد دلاری به عراق در این سفر مورد بحث قرار گرفت، گفت که در حال حاضر سالانه صادرات ۹ میلیارد دلاری کالا به عراق انجام می‌شود و با صادرات خدمات فنی و مهندسی، ورود گردشگران عراقی به ایران برای زیارت و بحث‌های سلامت و همچنین صادرات چمدانی و در نهایت واردات گاز و برق عراق از کشورمان در نهایت، حجم تبادلات تجاری دو کشور بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار می‌شود.

حسینی یادآور شد که همچنین محدودیت‌هایی که برای ورود کامیون‌های صادراتی ایران به عراق که گذاشته شده بر این مبنا که تنها در روز‌های یکشنبه و چهارشنبه، در هر روز ۲۵۰ کامیون حق ورود به عراق را داشتند، مقرر شد، این محدودیت‌ها برداشته شود و در مورد مسافر نیز هرکسی که تست کرونای او منفی باشد، می‌تواند به عراق تردد داشته باشد.

او افزود که در مورد ویزای تجاری نیز طرف عراقی قول داد که ویزای بلند مدت به بازرگانان ایرانی بدهد تا آن‌ها هر دفعه مجبور نشوند با ویزای زیارتی کوتاه مدت وارد این کشور شوند، در نهایت نیز مرز‌های مشترک دو کشور در حال بازگشایی است و تا هفته آینده تمامی مرز‌های مشترک به طور کامل بازگشایی خواهند شد.

منبع
فرارو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا