خبر اولسرخط خبرها

نشست پربار شورای هماهنگی عراق و عربستان در ریاض

تا حداکثر دو هفته دیگر هیئتی عربستانی برای بازدید از منطقه پیشنهادی عراق برای ساخت ورزشگاهی که پادشاه عربستان به عراق هدیه داده عازم عراق خواهند شد.

میدل ایست نیوز: «قحطان الجنابی»، سفیر عراق در ریاض، از مذاکرات جدی هیئت های عراقی و عربستان و پیشنهاد عربستان برای ساخت شهرک های صنعتی در عراق و ایجاد مناطق آزادی تجاری خبر دادند.

الجنابی تأکید کرد که در نشست شورای هماهنگی عراق و عربستان که به ریاست «علی علاوی»، وزیر دارایی عراق، و «ماجد القصبی»، وزیر بازرگانی عربستان، برگزار شد نتایج بسیار مفیدی داشت و بی تردید به گسترش بی سابقه روابط اقتصادی و بازرگانی و فرهنگی دو کشور خواهد انجامید.

او گفت که در این نشست که روز دوشنبه (20 ژوئیه) برگزار شد دو یادداشت تفاهم یکی میان وزارت بهداشت عراق و سازمان غذا و داروی عربستان و دیگری میان دولت عراق و صندوق توسعه عربستان برای سرمایه گذاری این صندوق در چند پروژه در عراق امضا شد.

الجنابی افزود که در حاشیه این نشست جلسه ای با حضور «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان، و با حضور نمایندگان شرکت های آرامکو و آکواپاور و الزاهد عربستان و وزرای دارایی و برنامه ریزی و نفت و برق عراق برگزار شد که در آن سرمایه گذاری در پروژه های مهمی در عراق بررسی و جدول زمانی آغاز به کار در این پروژه ها تعیین شد.

او گفت که از مهم ترین این پروژه ها بهره برداری از گاز استخراج شده با نفت است که شرکت آرامکو تجربه درخشانی در این عرصه دارد، همچنین سرمایه گذاری شرکت های آکواپاور و الزاهد در انرژی خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیر و افزود که به زودی این شرکت ها کارهای کارشناسی خود را برای اجرای این پروژه ها آغاز می کنند.

سفیر عراق در ریاض همچنین افزود که در حاشیه این نشست، جلسه ای نیز میان هیئت عراقی و فعالان اقتصادی بزرگ عربستان برگزار شد که در آن پیشنهاد ساخت شهرک های صنعتی در عراق و ایجاد منطقه آزاد تجاری در گذرگاه مرزی عرعر و ساخت سوله برای انبار کالا و از همه مهم تر تأسیس دفتر ویژه سرمایه گذاران عربستانی در بغداد برای تسهیل در کارهای اداری فعالیت آنها مطرح شد که با استقبال فراوان طرف عراقی مواجه شد.

او همچنین خبر داد که تا حداکثر دو هفته دیگر هیئتی عربستانی برای بازدید از منطقه پیشنهادی عراق برای ساخت ورزشگاهی که پادشاه عربستان به عراق هدیه داده عازم عراق خواهند شد.

الجنابی افزود که گذرگاه مرزی عرعر میان عراق و عربستان در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد و شرکت پیمانکار ساخت این گذرگاه مرزی آن را تحویل داده و این گذرگاه آماده بهره برداری است.

هفته گذشته قرار بود «مصطفی الکاظمی» در رأس هیئتی بلندپایه به ریاض سفر کند، اما به علت بستری شدن پادشاه عربستان در بیمارستان این سفر با تواقف دو کشور به زمانی دیگر موکول شد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا