خبر اولسیاسی

صف‌آرایی نیروها در ادلب؛ باجگیری یا مقدمه‌ای برای فروپاشی توافق مسکو؟

داده‌های نظامی و میدانی نشان می‌دهد دولت سوریه برای انجام عملیات نظامی در شمال غربی این کشور با هدف دورسازی گروه‌های مخالف از جاده بین‌المللی M4 خود را آماده می‌کند.

میدل ایست نیوز: داده‌های نظامی و میدانی نشان می‌دهد دولت سوریه برای انجام عملیات نظامی در شمال غربی این کشور با هدف دورسازی گروه‌های مخالف از جاده بین‌المللی M4 خود را آماده می‌کند، در مقابل گروه‌های مخالف که از تلاش دمشق برای نقض توافق مسکو نگران هستند، دست به تقویت مواضع دفاعی خود در مناطق تحت سلطه خود در جنوب جاده مذکور از جمله در شهر اریحا، یکی از بزرگترین شهرهای استان ادلب زده اند.

در همین رابطه، روزنامه الوطن وابسته به دولت سوریه در گزارشی نوشته است که نیروهای سوری اقدام به گسیل تجهیزات نظامی به خطوط مقدم حومه شمال غرب حماة و جنوب ادلب کرده اند تا با «گروه‌های تروریست» مقابله کنند اما این گروه‌ها نیز نیروهای اضافی را برای نبرد احتمالی به مناطق مذکور روانه کرده اند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منبعی میدانی در تیپ ویژه 25 ارتش سوریه اظهار داشت: دستوراتی به فرماندهان این تیپ مرزی رسیده تا آمادگی خود را ارتقا دهند و همه اقدامات لازم را برای مقابله با هر گونه تنش در روزهای آتی اتخاذ کنند.

منبع مذکور ادامه داد: یگان‌های ارتش سوریه در حومه ادلب اخیرا دست به نقل و انتقال تجهیزات نظامی به حومه ادلب و حماه زده اند که شامل توپخانه‌ها، خودروهای نظامی و مهمات می شود.

از سوی دیگر، دیدبان حقوق بشر سوریه اظهار داشت: تجهیزات گسیل شده از سوی دولت سوریه به حومه شمال غربی حماه در روزهای اخیر در خطوط مقدم در منطقه سهل الغاب و نه در جبل الزاویه و حومه جنوبی ادلب مستقر شده است، در مقابل صف‌آرایی نیروهای سوری، اتاق عملیات «الفتح المبین» وابسته به گروه‌های مخالف دولت سوریه نیز روز گذشته تجهیزات نظامی به محور مقابل نیروهای سوری در حومه جنوبی ادلب ارسال کرد.

طبق گفته منابع آگاه در جبهه آزادی‌بخش ملی ، بزرگترین تجمع گروه‌های مخالف در شمال غرب سوریه، هدف از گسیل تجهیزات، تقویت مواضع دفاعی در برابر حمله احتمالی نیروهای سوری بوده است.

از سوی دیگر، سرگرد ناجی مصطفی، سخنگوی رسمی جبهه آزادی‌بخش ملی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: تحرکات نیروهای سوری و گروه‌های شبه‌نظامی همسو با آن در منطقه جبل الزاویه و حومه جنوبی ادلب عملا آغاز شده است در مقابل، نیروهای این جبهه آمادگی کامل برای همه سناریوهای احتمالی در شمال غرب سوریه را دارد.

در همین ارتباط، منابع محلی به العربی الجدید گفتند که نیروهای سوری و گروه‌های شبه‌نظامی در شهر سراقب، حومه شرقی ادلب و مناطق عینجاره و اورم در حومه غربی حلب مستقر هستند و به نظر می رسد ارسال تجهیزات هنوز در مرحله فشار سیاسی از سوی روسیه به ترکیه قرار دارد تا حرکت تجاری در جاده بین المللی M4 و دیگر راه‌های مواصلاتی موجود در شمال غرب سوریه از جمله خط ترانزیت اروپا به سمت سوریه، اردن و کشورهای خلیجی را بازپس گیرد همچنین رخدادها و تحرکات میدانی استان ادلب را نمی توان به دور از تشدید رقابت آنکارا و مسکو در لیبی تفسیر کرد.

از سوی دیگر، «طه عبدالواحد»، نویسنده و پژوهشگر امور روسیه بعید دانست که مسکو از اقدامات نظامی دولت سوریه در شمال غرب این کشور حمایت کند، اقداماتی که می تواند تفاهمات روسیه با ترکیه را نابود کند.

وی افزود: هر گونه اقدام نظامی در شمال غرب سوریه در سایه توافق روسیه و ترکیه خواهد بود حتی اگر این موضوع اعلام نشود چرا که روسیه می داند که ده‌ها هزار سرباز ترکیه در منطقه مذکور حضور دارند و هر گونه حمله ای می تواند به تقابل مستقیم میان ارتش ترکیه و نظام سوریه بیانجامد و این پیچیده‌سازی امور به سود مسکو نیست.

به موازات این امر، ارتش ترکیه همچنان به گسیل تجیهزات نظامی به مراکز ایست و بازرسی و پایگاه‌های خود در استان ادلب ادامه می دهد، در همین راستا، دیدبان حقوق بشر سوریه پیشتر از اقدام ترکیه در ارسال 35 خودروی زره پوش و چندین کامیون حامل مهمات به حومه شمالی حماه خبر داد.

توافق مسکو بر توقف همه اقدامات نظامی در منطقه پرتنش ادلب از ششم ماه مارس گذشته همزمان با ایجاد گذرگاه امنیتی به عمق شش کیلومتر در شمال جاده بین المللی M4 و راه‌اندازی گشت مشترک میان ارتش روسیه و ترکیه تصریح می کند اما روشن است که نیروهای سوری در تلاش هستند تا همه منطقه جنوبی حومه ادلب در مسیر جاده مذکور را تحت کنترل خود درآورند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا