خبر اولسیاسی

سه نامزد برای جانشینی امیر کویت

با وجود گزارش ها درباره بهبود نسبی وضعیت سلامت امیر کویت، بحث بر سر جانشینی امیر در این کشور بالا گرفته است.

میدل ایست نیوز: با وجود گزارش ها درباره بهبود نسبی وضعیت سلامت امیر کویت، بحث بر سر جانشینی امیر در این کشور بالا گرفته است.

به گفته منابع سیاسی خلیجی، در این بحث ها، نام سه تن برای نشستن بر کرسی امارت کویت بیش از دیگران ازجمله ولیعهد کویت مطرح است: شیخ مشعل الاحمد الجابر (81 ساله)، برادر امیر فعلی که نایب رئیس نیروهای پاسداران میهنی (الحرس الوطنی) است؛ شیخ ناصر الصباح، پسر امیر فعلی؛ و شیخ ناصر المحمد، نخست وزیر سابق.

شیخ مشعل که چهره ای تأثیرگذار در کویت دانسته می شود در سفر امیر به امریکا برای ادامه درمان با وی همراه شده و دو نامزد دیگر در کویت مانده اند.

از نکات شایان توجه تبلیغات منفی گروه های اخوانی کویت در رأس آنها «مسلم البراک»، نماینده سابق مجلس و سخنگوی اخوان در کویت، علیه شیخ مشعل برای جلوگیری از جانشینی وی است.

اخوان المسلمین ترجیح می دهند که امیر آینده کویت ناصر الصباح باشد، هرچند او نیز به لحاظ سلامتی در وضعیت خوبی نیست و دو سال پیش در لندن به علت سرطان ریه عمل جراحی کرد و شیخ مشعل را رئیس دولت پنهان می خوانند.

منابع سیاسی خلیجی تأکید می کند که «احمد الفهد» که فردی نزدیک به قطر است و از حامیان ناصر الصباح است که پیش تر بر لزوم تقویت روابط کویت با ایران و ترکیه سخن گفته و موضوع انضمام کویت به طرح «کمربند و جاده» را مطرح کرده بود.

در این میان، ناصر المحمد می کوشد  که از مخالفت ها با شیخ مشعل و نیز چراغ قرمز چند کشور منطقه علیه ناصر الصباح به نفع خود استفاده کند و خود را همچون چهره ای مرضی الطرفین مطرح کند، به خصوص که از حمایت بسیاری از فعالان اقتصادی کویت نیز برخوردار است.

ناصر المحمد اخیرا کوشید که رابطه نزدیک خود با ایران را انکار کند و تأکید کرد که با همه کشورهای خلیج و به خصوص عربستان سعودی روابط بسیار نزدیکی دارد.

اما درباره وضعیت سلامت امیر، «مرزوق الغانم»، رئیس مجلس کویت، تأکید کرد که «اخبار بسیار خوبی» از وضعیت سلامت امیر  به وی رسیده است و ابراز امیدواری کرد که امیر کویت به زودی به میهن بازگردد.

خبرگزاری کویت روز پنجشنبه اعلام کرد که امیر کویت پس از عمل جراحی ای که در کویت انجام داد به توصیه پزشکان برای ادامه درمان به ایالات متحده رفته است.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا