خبر اولسیاسی

امارات چه اهدافی را از ائتلافش با یونان دنبال می کند؟

امارات متحده عربی اخیرا با یونان ائتلافی تشکیل داده و روابط خود با این کشور را گسترش داده است؛ دو کشوری که هر کدام در مسائلی نظیر لیبی و تغییر کاربری ایاصوفیه با ترکیه اختلاف نظر دارند.

میدل ایست نیوز: در میان تنش های سیاسی ترکیه و یونان، امارات به سرعت به تقویت روابط خود با آتن در زمینه اقتصاد، توسعه و همکاری استراتژیک اقدام کرد تا ائتلاف جدیدی با یک کشور اروپایی و با هدف به دست آوردن جایگاهی در آن منطقه تشکیل دهد.

امارات و یونان در برخی از مسائل به خصوص ائتلاف اخیر ترکیه با دولت وفاق ملی در لیبی و حمایت از آن علیه ژنرال خلیفه حفتر و به دست آوردن بسیاری از پیروزی ها، علیه ترکیه هستند.

ابوظبی به صورت واضحی پس از گسترش ائتلاف امارات و یونان به سوی انتقاد از اقدام ترکیه در نقض آب های قبرص و حریم هوایی یونان گام برداشت که نشان دهنده هدف سیاسی امارات از نزدیکی به یونان است.

پیش از این در 11 مه نیز امارات و مصر در بیانیه مشترکی با یونان، قبرص و فرانسه مداخله نظامی ترکیه در لیبی را محکوم کردند.

ولیعهد امارات در ماه فوریه گذشته در استقبال از نخست وزیر یونان اعلام کرده بود امارات روابط متمایز، عمیق و خوبی با یونان دارد و این روابط بر اراده سیاسی قوی و پایه ای محکم از منافع و دیدگاه های مشترک استوار است.

در این دیدار دو طرف بر سر تشکیل کمیته های مشترکی برای توسعه همکاری های فیمابین به توافق رسیده و بر سر راه های گسترش روابط دو کشور در زمینه های اقتصادی، تکنولوژی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی علاوه بر زیر ساخت ها، گردشگری، انرژی و سایر زمینه ها رایزنی کرده بودند.

شراکت جدید

آخرین شراکت امارات و یونان در برگزاری دور دوم نشست های انجمن همکاری استراتژیک امارات و یونان برای بررسی راه های تقویت روابط استراتژیک میان دو کشور دوست و توسعه زمینه های همکاری دوجانبه در برخی از مسائل بود.

نشست این انجمن که در روز شنبه 25 ژوئیه برگزار شد، شامل تعدادی از نشست ها برای بررسی و گفت وگو در سطح وزرا و کمیته های فنی بود که درباره اهتمام مشترک دو کشور از جمله همکاری سیاسی و توسعه، تجارت و سرمایه گذاری، فرهنگ، انرژی، تحول دیجیتال و کشاورزی بود.

انجمن امارات و یونان در این نشست ها، تعدادی یادداشت تفاهم در برخی از زمینه ها از جمله همکاری توسعه ای، توانمندی شرکت های کوچک، متوسط و مبتکر، همکاری های دیجیتال، فرهنگی، صنایع فرهنگی و ابتکاری علاوه بر آغاز طرح مشترک امارات و یونان برای گردشگری به امضا رساند.

این نشست و نتایج آن در زمانی آشکار می شود که یونان و ترکیه اختلافات شدیدی درباره مسجد «ایاصوفیه» که جدیدا از موزه به مسجد تغییر کاربری داده، دارند و امارات نیز در این نقطه با یونان اشتراک دارد.

تهدید منافع ترکیه

بزرگ ترین نشانه نزدیکی یونان و امارات به یکدیگر، حمایت امارات از پروژه «ایست مید» یا همان خط لوله گاز اسرائیل، قبرس و یونان است که گاز طبیعی را از شرق دریای مدیترانه به اروپا می رساند.

خط معروف به ایست مید، از سواحل اسرائیل آغاز می شود و پس از عبور از قبرس و یونان به جنوب ایتالیا می رسد و دولت ابوظبی در این پروژه 100 میلیون دلار در ماه های گذشته مشارکت داشته است.

امارات از طریق حمایت از پروژه مذکور قصد دارد بر ترکیه که نقش مهمی در گازرسانی به اروپا ایفا می کند تاثیر بگذارد.

انستیتو پژوهش های امنیت ملی اسرائیل معتقد است امارات بر واقعیتی تکیه دارد و آن این است که روابط سنتی ترکیه با متحدانش در ناتو به علت برخی مسائل از جمله مداخله نظامی در لیبی، سرنوشت میلیون ها آواره سوری پناهنده در ترکیه و روابط با روسیه و خرید سامانه دفاعی s-400 متشنج است.

در گزارشی که این انستیتو در یکشنبه 19 ژوئیه منتشر کرده است، امارات برای قرار دادن سنگ بنای اساسی خود برای تقویت تاثیرش در شرق دریای مدیترانه اقدام می کند و روابط مستحکمی با اسرائیل دارد.

امارات همچنین قصد دارد با شرکت در مانورهای نظامی سالانه با یونان که اسرائیل، قبرس، ایتالیا و امریکا نیز در آن حضور دارند روابط خود با یونان را گسترش دهد.

به گزارش این انستیتو کشورهای اروپایی مانند فرانسه، یونان و قبرس، حضور ترکیه در لیبی برای گسترش کنترل خود بر آب های منطقه ای سرشار از گاز را تهدیدی برای خود می دانند از این رو درگیری ها در خاورمیانه و شمال افریقا جزء مشکلات کشورهای اروپایی شده است.

امارات در چارچوب افزایش همکاری خود با یونان همکاری نظامی با این کشور علیه حضور ترکیه در منطقه دریای مدیترانه را نیز مورد بررسی قرار داده است.

به نظر کارشناسان، آتن پس از بهار عربی به دنبال یک متحد در خاورمیانه بود و عربستان و امارات را به عنوان متحد خود انتخاب کرد زیرا این دو کشور مخالف ترکیه هستند.

یونان از ائتلاف با متحدانش به خصوص امارات قصد دارد با نقش روز افزون ترکیه و تهدیدش برای خود و مهاجرت غیر قانونی مبارزه کند و سرمایه گذاری های جدیدی را کسب کند.

تلاش های بی نتیجه

«حمزه تکین»، کارشناس ترکیه ای مسائل سیاسی تاکید می کند نزدیکی امارات و یونان به یکدیگر و ائتلافی که تشکیل داده اند در راستای تنگ کردن عرصه بر ترکیه و اذیت کردن این کشور انجام می شود اما این اقدامات تلاش هایی بی نتیجه است که هدف از آن پیروزی بر آنکارا در هر زمینه ای بدون هیچ منافع سیاسی است.

به گفته وی این تلاش های امارات در راستای تلاش های گذشته وی در هدف قرار دادن لیره ترکیه، ضربه به اقتصاد و امنیت ترکیه و اقدامات نظامی علیه آن است که هیچ کدام محقق نشد.

تکین افزود این اقدام جدید امارات نیز پس از شکست های گذشته، تلاش جدیدی است که قصد هدف قرار دادن ترکیه را دارد.

وی تاکید کرد یونان در این زمینه نمی تواند کمکی به امارات برای هدف قرار دادن ترکیه بکند زیرا خود کشوری فروپاشیده از لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی است و فقط با حمایت و پشتیبانی اتحادیه اروپا پابرجاست.

کارشناس سیاسی ترکیه این اقدام امارات را نیز بی تاثیر دانست و گفت که فقط جنگ رسانه ای علیه ترکیه راه می اندازد و هیچ تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

وی افزود: «اگر یونان می توانست به ترکیه آسیبی وارد کند جلوی عملیات حفاری نفت و گاز ترکیه در شرق دریای مدیترانه را می گرفت.»

به نظر این کارشناس آخرین مساله ای که امارات و یونان با هم در آن اشتراک داشتند و علیه ترکیه بودند اعتراض به تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد و همچنین پرونده لیبی پس از مداخله نظامی ترکیه در آنجاست.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا