اجتماعیخبر اول

اعتیاد در جهان عرب پس از کرونا

پس از کرونا بسیاری از معتادان بر اثر بیش مصرفی مواد مخدر جان خود را از دست می دهند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه خبری اسپوتنیک عربی، بر اساس گزارش دفتر سازمان ملل متحد در سال 2018، حدود 275 ملیون نفر در تمام نقاط جهان در سال 2016 حداقل یک بار مواد مخدر مصرف کرده اند و 450 هزار نفر به علت مصرف آن، جان خود را از دست داده اند و 31 ملیون نفر به درمان نیاز دارند.

درباره انتشار مواد مخدر در جهان عرب، « ژوزف حواط»، مدیر انجمن جاد« جوانان بر ضد مخدرات» در لبنان تاکید می کند با وجود نبود آمارهای رسمی در جهان عرب، حقیقت شرایط ترسناک است و افزود هر  سال در همه کشورهای عربی شاهد افزایش بسیار آمارها هستیم و تعداد مصرف کنندگان به صورت نگران کننده ای در حال افزایش است و آمار دقیقی از تعداد معتادان در کشورهای عربی وجود ندارد و ما تنها تعداد افراد بازداشت شده به علت مصرف مواد مخدر را در نظر می گیریم که بیانگر تعداد واقعی مصرف کنندگان نیست.

وی ادامه داد به عنوان مثال در لبنان به علت تصمیم بر عدم بازداشت معتادان به دلیل نبود فضای کافی در زندان ها، تعداد کاهش یافته است و این امر، تنها دلیل کاهش تعداد است و به معنای کاهش واقعی تعداد معتادان نیست.

و حواط درباره گروهی که بیش از دیگران مواد مخدر مصرف می کنند، می گوید: میانگین متوسط سن معتادان بین 16 تا 23 سال است و این امر نگران کننده است و علاوه بر آن، تعداد زنان مصرف کننده مواد مخدر در جهان عرب است، در حالی که پیش از این زنان در بخش کشت و تولید مواد مخدر مشارکت داشتند، در دو سال گذشته حدود 22 درصد از کل مصرف کنندگان و پخش کنندگان مواد از زنان بوده اند و این شاخص ترسناکی است، زیرا زن مادر و اساس خانواده است.

به نوشته وبگاه اخبار سازمان ملل متحد، بر اساس تخمین های دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد برای سال 2020، حدود 269 ملیون نفر در سال 2018 مواد مخدر مصرف کرده اند که از سال 2009 به میزان 30 درصد افزایش داشته است.

«غاده والی»، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت: گروه های ضعیف و نادیده گرفته شده و جوانان و زنان و فقرا، هزینه مشکل جهانی مواد مخدر را می پردازند.

محدودیت های اعمال شده در مرزها و دیگر محدودیت های مربوط به کرونا منجر به کمبود مواد مخدر در جامعه شده و در پایان باعث کاهش درجه خلوص مواد مخدر و افزایش قیمت آن شده است.

به نوشته روزنامه الزمان، تاثیر اقتصادی منفی بیماری همه گیر کرونا، مردم بیشتری را به سوی مصرف مواد مخدر سوق می دهد یا آنها را تحت فشارهای اقتصادی بسیار، بیشتر در معرض مشارکت در عملیات قاچاق مواد مخدر و جرائم مربوط به آن قرار می دهد.

به نوشته وبگاه اخبار سازمان ملل متحد، مواد افیونی از خطرناک ترین مواد مخدری است که مورد سوء مصرف قرار می گیرد، چنانکه تعداد فوت شدگان بر اثر این ماده در طول دهه گذشته به میزان 71 درصد افزایش یافته است که 92 درصد در زنان و 63 درصد در مردان افزایش داشته است.

در طول سال های 2000 تا 2018، مصرف مواد مخدر در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای پیشرفته با سرعت بیشتری افزایش یافته است.

نوجوانان و جوانان بزرگ ترین گروه مصرف کنندگان مواد مخدر هستند.

به نوشته وبگاه الانباء، «خالد الصالح»، دبیر کل فدراسیون عربی پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد بحران کرونا، طرح های مبارزه با مواد مخدر در جهان عرب را تغییر داد و افزود در جلسه اخیر اعضای فدراسیون از همه کشورهای عربی که چند ماه پیش در قاهره برگزار شد، بر این امر تاکید شد که بیماری های همه گیری که جهان را در بر می گیرند تاثیر نامطلوبی بر مصرف کنندگان مواد مخدر دارند، چنانکه بسیاری از آنها بر اثر اوردوز( بیش مصرفی مواد مخدر) جان خود را از دست می دهند و برخی از بهبودیافتگان گمان می کنند که این دوز، آنها را از نا امیدی و آشفتگی رها می کند، به ویژه کسانی که به تازگی مواد مخدر را ترک کرده اند.

وی در ادامه افزود فدراسیون عربی متوجه این امر شد که بیماری کرونا مانع انتشار مواد مخدر توسط تاجران مواد مخدر نشده است و گزارش ها حاکی از عدم کاهش مصرف مواد مخدر در بسیاری از کشورهای عربی است و میزان ابتلا به بیماری های سیستم ایمنی بدن در مصرف کنندگان تزریقی در ده سال گذشته افزایش یافته است و این امر آنها را در معرض عوارض خطرناک تری پس از ابتلا به کرونا قرار می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا