خبر اولسرخط خبرها

توافق نامه کردهای سوریه با یک شرکت امریکایی برای استخراج نفت در شرق فرات

لازمه اجرای این توافق نامه دریافت معافیت هایی از وزارت خارجه و وزارت خزانه داری امریکا از تحریم های سخت این کشور علیه بخش نفت سوریه است.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه کردهای سوریه امضای توافق نامه میان «مظلوم عبدی»، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، با یک شرکت امریکایی برای بهره برداری از نفت سوریه در شرق رود فرات را «گامی سیاسی در مسیر به رسمیت شناختن حکومت خودمختار کردها و حضور طولانی مدت امریکا در این منطقه» دانست. گامی که به فاصله گرفتن بیشتر کردها از دمشق می انجامد.

«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری خواه نزدیک به رئیس جمهور امریکا، روز جمعه در کنگره این کشور اعلام کرد که مظلوم عبدی به وی خبر داده که قراردادی برای بهره برداری از نفت در این منطقه با یک شرکت امریکایی امضا کرده است. گراهام افزود که «این بهترین راه برای کمک به همه ساکنان این منطقه است».

«مایک پومپئو»، وزیر خارجه امریکا، نیز در جلسه کنگره بر حمایت دولت امریکا از این رویکرد تأکید کرد و گفت که روند اجرای این توافق نامه آغاز شده است.

لازمه اجرای این توافق نامه دریافت معافیت هایی از وزارت خارجه و وزارت خزانه داری امریکا از تحریم های سخت این کشور علیه بخش نفت سوریه است.

«الشرق الاوسط» به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد که این توافق نامه با شرکت امریکایی «دلتا کرسنت انرژی» بسته شده و مظلوم عبدی از لیندسی گراهام خواسته که این موضوع را به رئیس جمهور امریکا اطلاع دهد، به خصوص که گراهام نقش مهمی در متقاعد کردن «دونالد ترامپ» به ابقای نیروهای امریکایی در شرق فرات داشت.

در حال حاضر براساس بیانیه های رسمی امریکا حدود 500 سرباز در شرق فرات با تجهیزات ویژه برای حفاظت از چاه های نفت این منطقه ثروتمند حضور دارند.

اطلاعات «الشرق الاوسط» نشان می دهد که این توافق نامه شامل ساخت دو پالایشگاه سیار در شرق فرات با ظرفیت تولید روزانه 20 هزار بشکه نفت است که بخشی از آن برای تأمین نیازهای ساکنان منطقه استفاده می شود.

تولید نفت سوریه پیش از 2011 حدود 360 هزار بشکه در روز بود که پس از آن به 60 هزار بشکه کاهش یافت. حدود 90 درصد نفت سوریه و نیمی از ثروت گازی این کشور در کنترل ایالات متحده و متحدانش در سوریه است.

بسیاری ناظران بر آن اند که امریکا می خواهد از موضوع نفت به عنوان برگ برنده در مذاکرات آینده و اهرم فشار بر دمشق و مسکو استفاده کند. پیش از این امریکا به روسیه پیشنهاد کرده بود که نفت سوریه بهره برداری و درآمدهای آن در صندوقی ذخیره شود و این ذخایر بعد از پایان درگیری های سوریه در اختیار دولت این کشور قرار گیرد. پیشنهادی که روسیه از آن استقبال نکرد.

ناظران همچنین پیش بینی می کنند که این اقدام امریکا که هم ضامن ادامه حضور آنها در سوریه و هم به نوعی به رسمیت شناختن کردهای سوریه است با نارضایتی آنکارا مواجه شود که حساسیت شدیدی به تشکیل حکومت خودمختار کردها در سوریه دارد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا