اجتماعیسرخط خبرها

«علی اکبر ولایتی»: ایاصوفیه تا قیامت مسجد باقی خواهد ماند

مشاور رهبری ایران در امور بین‌الملل اعلام کرد مردم ترکیه به ‌دلیل اقدام اردوغان در تبدیل ایاصوفیه به مسجد مدیون رئیس‌ جمهوری کشورشان هستند.

میدل ایست نیوز: «علی اکبر ولایتی»، مشاور رهبری ایران در امور بین‌الملل درخصوص استفاده از مجموعه ایاصوفیه ترکیه به عنوان مسجد، گفت: ایاصوفیه از مساجد مهم ترکیه به‌ شمار می‌رود و پیشینه آن به سال ۸۵۷ هجری قمری باز می‌گردد و مردم ترکیه به ‌دلیل اقدام اردوغان، مدیون رئیس‌ جمهوری کشورشان هستند.

ولایتی در گفت وگویی افزود: در یکی از مقالاتی که به زبان انگلیسی چند روز پیش منتشر شده بود، آمده است سلطان محمد فاتح این مکان را از کشیشی خرید، به مسجد تبدیل کرد و بسیاری از معماری‌های داخل مسجد بیش از آن که نشان از مسیحی بودن آن داشته باشد، اسلامی است.

مشاور رهبری ایران در امور بین‌الملل تصریح کرد: بعد از اقدام اردوغان تمام دنیای مسیحیت به خروش آمدند، نسبت به تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد انتقاد کردند و گفتند اگر چنین باشد، باید تمام موزه‌ها قبل از سال 1942 به مسجد و کلیسا تبدیل شود.

ولایتی در واکنش به اظهارات چندی پیش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا که مدعی شده بود ایاصوفیه باید بار دیگر به موزه تبدیل شود، تصریح کرد: آیا پمپئو فرمایش دیگری ندارند؟!! اجدادشان کل موزه‌های جهان را به کلیسا تبدیل کردند و هرچه توانستند از زمان شکست اندلس کلیسا ساختند؛ حال جایی که مدت ۵۰۰ سال قدمت دارد تا روز قیامت مسجد باقی خواهند ماند و مردم ترکیه به ‌دلیل اقدام اردوغان مدیون رئیس‌ جمهور کشورشان هستند.

وی افزود: زمانی اردوغان به مناسبت ایام عاشورا سخنرانی و حدیث معروفی از امام حسن و حسین (علیهما السلام) قرائت کرد؛ این نشان از ابراز علاقه مردم ترکیه به اسلام و همچنین شیعه دارد.

ولایتی عنوان کرد: من چندی پیش به‌ عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی بیانیه صادر کردم و در آن تأکید شد که اقدام رئیس‌ جمهوری ترکیه در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کاری بسیار مهم و خواست مردم این کشور است و مردم ترکیه خواهان چنین اقدامی هستند.

مسجد ایاصوفیه، در ابتدا یک کلیسای جامع بود که در قسطنطنیه یا استانبول امروزی، به قرن ششم میلادی تعلق داشت. 900 سال بعد، زمانی که نیروهای عثمانی، استانبول را فتح کردند، کلیسا به دستور  سلطان محمد فاتح پادشاه عثمانی به مسجد تبدیل شد و سپس مناره‌هایی به آن افزودند. اما این آخر کار نبود و با به رسمیت شناختن کشور جمهوری ترکیه به جای امپراطور عثمانی و روی کار آمدن آتاترک در ترکیه، مسجد ایاصوفیه به موزه تغییر پیدا کرد اما اخیرا با حکم دادگاهی در این کشور، ایاصوفیه مجددا به مسجد تبدیل شد، اقدامی که با مخالفت برخی از کشورهای غربی رو به رو شد.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا