خبر اولسیاسی

ناامیدی گسترده از دستگاه قضایی عراق پس از آزادی برجسته ترین عوامل سقوط موصل به دست داعش

شنیدن خبر آزادی برجسته ترین عوامل سقوط موصل به دست داعش ناامیدی گسترده ای را در میان اهالی شهر موصل به وجود آورد.

میدل ایست نیوز: اهالی شهر موصل در شمال عراق اخیرا از آزادی سرلشکر «مهدی الغراوی»، فرمانده سابق ستاد عملیات ارتش در نینوا در زمان سقوط موصل به دست داعش در نیمه سال 2014 با خبر شدند؛ خبری که با ناامیدی ویژه ای به خصوص با وجود اینکه مردم هنوز هزینه های حمله داعش به شهر خود را پرداخت می کنند، همراه بود؛ از آنجا که هنوز ویرانی در کوچه ها و محلات موصل دیده می شود و همچنان خبرهایی از بیرون کشیدن بقایای قربانی های بمباران و جنگ ها در شهر وجود دارد که آخرین آن در هفته گذشته بود که اعلام شد بقایای تعدادی از شهروندان از زیر خرابه های یک منزل در موصل قدیم بیرون آورده شد.

بنابر گفته برخی از منابع در وزارت کشور فرمانده سابق ستاد عملیات نینوا که به اتهام هایی از جمله ترک وظیفه، شانه خالی کردن از زیر مسئولیت مقابله با حمله تروریستی، سوء رفتار، صدور دستور عقب نشینی به نیروهای تحت کنترل خود و ترک شهر محکوم شده بود پنجشنبه در حالی که فقط دو سال از محکومیت خود را گذرانده بود آزاد شد.

این منابع اشاره کردند که وی دارای روابط گسترده ای با نیروها و احزاب سیاسی و برخی گروه های مسلح دارد از این رو اکنون در منزل خود حضور دارد اما با این حال هنوز اتهام های دیگری به غیر از اتهام های مطرح شده در خصوص موصل از جمله ارتکاب جنایت و نقض حقوق بشر هنوز از وی ساقط نشده است؛ این اتهام ها از سوی کمیته پارلمانی تشکیل شده در سال 2015 متوجه وی شده است که در واقع آن را خیانت بزرگ عنوان کردند و علاوه بر این فرمانده 90 شخصیت دیگر نیز که در سقوط موصل دست داشتند محکوم شدند که در رأس آن ها «نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق عراق قرار دارد اما از آنجایی که وی روابط سیاسی وسیعی دارد مانع از محاکمه وی توسط دستگاه قضایی می شود.

در سال 2017 گزارش هایی رسمی به همراه مدارکی از کمیته تحقیقات امنیتی در این خصوص صادر شد که حکم اعدام سرلشکر الغراوی را نشان می داد اما هنوز مشخص نیست چرا این حکم اجرا نشده و فقط به دو سال حبس اکتفا شده است.

الغراوی تنها کسی نبود که پس از دست داشتن در سقوط موصل آزاد شد بلکه سرهنگ «کفاح مزهر»، فرمانده پلیس فدرال و «خالد الحمدانی»، فرمانده پلیس موصل در آن زمان نیز پس از گذراندن یک و دو سال حبس آزاد شدند.

در همین راستا عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت وگویی با «العربی الجدید» گفت: «الغراوی به واسطه فشارها و میانجیگری های سیاسی آزاد شد در حالی که باید به علت سایر اتهاماتش در محکومیت به سر ببرد؛ این موضوع در زمان دولت عادل عبدالمهدی انجام شد و هیچ ارتباطی با دولت مصطفی الکاظمی ندارد.»

همانگونه که اشاره کرد مصوبه ممنوعیت سفر برای متهمان سقوط موصل اجرا نشد از آنجایی که امکان دارد الغراوی یا سایرین پس از آزادی با قید وثیقه سفر کنند در حالی که وثیقه در جرم های که منجر به قتل شده است درست نیست.

در مقابل وزارت کشور برای آرام کردن موج خشم و جدل به وجود آمده در خصوص آزادی فرمانده ستاد عملیات نینوا اعلام کرد که آزادی الغراوی با قید وثیقه بوده است.

با این حال وزارت کشور تأکید کرد که پرونده به پایان نرسیده است بلکه توسط دادگاه کیفری مدنی مربوط بررسی خواهد شد و وزارت کشور پرونده را با شورای عالی قضایی پیگیری خواهد کرد.

اهالی موصل آزادی الغراوی را اهانت به خون قربانیان وصف کردند؛ یکی از اهالی و سرشناسان موصل در العربی الجدید گفت: «دو سال زندان محکومیت کسی است که عامل سقوط شهر و کشته شدن هزاران عراقی و ویرانی بوده اما انگار دوچرخه ای دزیده یا با همسایه خود درگیر شده است.»

یکی دیگر از اهالی موصل که 7 فرزند و همسر خود را در بمباران هوایی سال 2016 از دست داد خبر آزادی الغراوی را منزجر کننده خواند و گفت که عدالت در عراق وجود ندارد و رفتارهایی این چنینی داشتن حکومتی که به حق انسان برای زندگی و حقش در عدالت برسد را ناممکن می کند.

«مجاهد الطائی»، کارشناس مسائل عراق در توئیتی در واکنش به آزادی الغراوی نوشت: «امروز مهدی الغراوی متهم سقوط موصل به دست داعش آزاد شد تعجب نکنید زیرا عامل اصلی این سقوط نوری المالکی هنوز با ادعای ملی گرایی به مردم عراق می نگرد و هیچ کس جرات ندارد وی را متهم به این جنایت کند، اصلاح سیستم امنیتی عراق از این افراد آغاز می شود.»

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا