سرخط خبرهاسیاسی

مشاور نخست وزیر عراق در امور انتخابات: الحلبوسی متعهد شد قانون انتخابات را بعد از تعطیلات نهایی کند

مشاور نخست وزیر عراق تأکید کرد که مهلت 11 ماهه برای اجرای انتخابات مهلتی معقول و عملی است و می توان در این مدت تمهیدات لازم برای آن را عملی ساخت.

میدل ایست نیوز: «حسین الهنداوی»، مشاور ویژه نخست وزیر عراق در امور انتخاباتی، تأکید کرد که رئیس مجلس عراق متعهد شده که موضوع قانون انتخابات عراق را در مدتی کوتاه بعد از تعطیلات عید نهایی کند.

الهنداوی در مصاحبه با روزنامه «المدی» چاپ بغداد تأکید کرد که تعیین موعد انتخابات پیش از موعد مبتنی بر سه اصل بوده، نخست آنکه در برنامه دولت به آن تصریح شده، دیگر آنکه از مطالبات جدی مردم عراق است و سوم اینکه کمیساریای مستقل انتخابات در حال فعالیت است.

او گفت که اعضای این کمیته در دیداری مفصل با نخست وزیر عراق گزارشی درباره امکانات لازم جهت برگزاری انتخابات ارائه کردند و در این جلسه سازوکار مشخصی برای رفع همه مشکلات و تأمین همه امکانات تعیین شد.

الهنداوی تأکید کرد که کمیساریای انتخابات در این جلسه به نخست وزیر عراق گفته که آمادگی برگزاری انتخابات طی 9 ماه آینده را به شرط تأمین نیازهای لجستیک و برطرف کردن موانع حقوقی دارد.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، روز جمعه گذشته طی یک سخنرانی تلویزیونی 6 ژوئن 2021 را موعد اجرای انتخابات پیش از موعد اعلام کرد.

او در این سخنرانی از مجلس خواست که هرچه سریع تر قانون انتخابات را نهایی و به ریاست جمهوری ارسال کند.

مشاور نخست وزیر عراق تأکید کرد که مهلت 11 ماهه برای اجرای انتخابات مهلتی معقول و عملی است و می توان در این مدت تمهیدات لازم برای آن را عملی ساخت.

وی خبر داد که «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق در جلسه هفته گذشته رؤسای جمهوری، دولت، و مجلس که در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد متعهد شد که بعد از پایان تعطیلات عید قربان بررسی قانون انتخابات در مجلس را از سر بگیرد و هرچه سریع تر موضوع را فیصله دهد.

او همچنین تأکید کرد که برخی تشکل های سیاسی خواستار تغییر کل قانون انتخابات شده اند و افزود که تصمیم گیری در این باره به مجلس مربوط می شود.

الهنداوی گفت که کمیساریای عالی انتخابات هزینه های لازم برای اجرای انتخابات را 250-300 میلیون دلار برآورد کرده است و نخست وزیر متعهد به تأمین این مبلغ شده است.

وی همچنین خبر داد که توافق شده که قانون دادگاه های فدرال نیز هرچه سریع تر در مجلس بررسی و تصویب شود.

مشاور نخست وزیر عراق درباره احتمال تعویق موعد تعیین شده توسط نخست وزیر نیز گفت که بنا بر اجرای انتخابات در این موعد است و اگر حادثه خاصی مانند فجایع طبیعی رخ دهد یا حالتی فوق العاده پیش آید در زمان خودش تصمیم گیری خواهد شد.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا