خبر اولسیاسی

وزیر امور خارجه لبنان رسما استعفا داد / «ناصیف حتی»: لبنان امروز به سوی شکست و ناکامی می رود

ناصیف حتی وزیر امور خارجه لبنان استعفای خود را به نخست وزیر لبنان تحویل داد.

میدل ایست نیوز: «ناصیف حتی»، وزیر امور خارجه لبنان دقایقی پیش، استعفای خود را به «حسان دیاب»، نخست وزیری لبنان تحویل داد.

خبرگزاری النشرة لبنان اعلام کرد وی پس از تحویل استعفای خود به نخست وزیر لبنان بدون هیچ اظهار نظری ساختمان نخست وزیری را ترک کرد.

حتی با صدور بیانیه ای در خصوص استعفای خود از منصب وزارت امور خارجه لبنان ضمن تقدیر از همه کسانی که به وی برای تصدی این منصب اعتماد کردند، تاکید کرد: «تصمیم من برای پذیرش این مسئولیت بزرگ در زمان انتفاضه مردمی علیه فساد و سوء استفاده با هدف ساخت حکومت عدالت اجتماعی و در حالی که لبنان با بحران های متعددی در داخل یا منطقه مواجه است اتفاقی عادی نبود.»

حتی در ادامه بیانیه خود گفت: «انتخاب میان ماندن در مسئولیت و کنار کشیدن از خدمت به وطن حتی اگر احتمال پیشرفت کمی در نظامی پر از چالش های سرنوشت ساز و فقیر از لحاظ اراده های محکم وجود داشته باشد، چه سخت است، امیدهای زیادی برای تغییر و اصلاح داشتم اما واقعیت، چنین امیدم را با پایانی تکان دهنده کشت؛ من هرگز از اصول، عقاید و وجدانم بخاطر هیچ مرکز یا قدرتی دست نکشیده و نخواهم کشید.»

حتی اعلام کرد لبنان امروز به سوی تبدیل شدن به کشوری ناکام و شکست خورده می رود.

وی افزود: لبنان امروز لبنانی نیست که ما آن را دوست داشتیم و آن را به عنوان چراغ و الگویی می خواستیم. لبنان امروز خدای نکرده به سوی تبدیل شدن به کشوری شکست خورده می رود.

حتی دلیل استعفای خود را نبود چشم اندازی برای لبنان به عنوان وطنی آزاد مستقل، فعال و درخشنده در میان محیط عربی و در جهان، و همچنین نبود اراده ای فعال برای تحقق اصلاحات جامع ساختاری که خواسته جامعه لبنان است عنوان کرد.

وزیر امور خارجه لبنان گفت: «من در دولت با نیت کار برای یک کارفرما به اسم لبنان شرکت کردم اما در کشورم کارفرمایان و منافع متناقضی را یافتم، اگر همه به نفع منافع ملت لبنان و برای نجات آنها جمع نشوند خدای نکرده این کشتی همه را غرق خواهد کرد.»

پیش از این منابع متعدد خبر داده بودند که وزیر امور خارجه لبنان، تصمیم دارد صبح امروز (دوشنبه 3 اوت) استعفای خود را به نخست وزیر لبنان تقدیم کند.

منابعی در وزارت امور خارجه لبنان در گفت وگو با «الجزیره» خبر دادند که علت این تصمیم وزیر امور خارجه لبنان ناکام ماندن تلاش ها و عدم پیشرفت در روند اقدامات دولت لبنان در رویارویی با بحران های این کشور است.

النشره نیز به نقل از برخی منابع مطلع دلیل استعفای وزیر امور خارجه لبنان را اختلاف وی با دیاب در پی سفر وزیر امور خارجه فرانسه به لبنان و احساس ناصیف حتی مبنی بر نقش نداشتن در این مسئولیت عنوان کرد.

 

منبع
النشرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا