خبر اولسیاسی

«برهم صالح»: در صورت پیشنهاد دولت با انحلال پارلمان موافقیم

رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای ضمن استقبال از تصمیم نخست وزیری عراق برای مشخص کردن زمان انتخابات پیش از موعد، موافقت خود با انحلال پارلمان را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق امروز در بیانیه ای از مشخص کردن زمان انتخابات پیش از موعد توسط «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق استقبال کرد.

رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای تاکید کرد برگزاری انتخابات پیش از موعد آزاد و سالم، از مطالبات اصلاحات سیاسی مورد نظر و حق ملی ای است که تظاهرات مردمی آن را به وجود آورد.

صالح همچنین بر اهمیت اقدام جدی برای تحقق این امر در اسرع وقت تاکید کرد و گفت بحران سیاسی عراق را نمی توان به تعویق انداخت و شرایط سختی که ملت ما با آن رو به روست به تصمیمی ملی و شجاعانه ناشی از حق ملت و حقش در انتخاب دولتی ملی، مستقل و یکپارچه از طریق انتخاباتی آزاد و سالم نیاز دارد.

وی اشاره کرد که راه های مناسب را شهروندان انتخاب می کنند و تصمیم مستقل آنها به دور از دستکاری و تاثیر بر انتخاب آنها اتخاذ می شود که می تواند کشور را به سوی اصلاحات ساختاری مورد نظر به حرکت اندازد.

برهم صالح از پارلمان عراق خواست قانون انتخابات را در اسرع وقت تکمیل کند و آن را برای موافقت به ریاست جمهوری بفرستد تا اجرای آن آغاز شود.

وی همچنین از پارلمان عراق تسریع در تصویب اصلاحیه قانون دادگاه عالی فدرال را خواستار شد.

رئیس جمهوری عراق بیان کرد مذاکرات لازم با کمیساریای عالی انتخابات انجام شده و اعلام کرده در صورت شروع آماده سازی نیازهای مورد نظر برای برگزاری انتخابات، کمیساریای عالی انتخابات می تواند در موعد مقرر شده توسط نخست وزیری عراق، انتخابات را برگزار کند.

وی ادامه داد: «در صورتی که دولت پیشنهاد انحلال پارلمان را بدهد، با این پیشنهاد برای رای گیری در پارلمان موافقت می کنیم و پس از تصویب مصوبه پارلمان در این خصوص موعدی رسمی که بیش از دو ماه نخواهد بود را بر اساس قانون اساسی برای آن تصویب می کنیم.

رئیس جمهوری عراق در ادامه بیانیه تصریح کرد: «برگزاری انتخابات پیش از موعد به صورت آزاد و سالم، به همکاری سازمان ملل با کمیساریای عالی مستقل انتخابات علاوه بر نظارت کارشناسان بین المللی برای توانمندسازی کمیساریایی در عمل به نقش ملی خود و حفاظت از آن در برابر دخالت ها و جلب اطمینان شهروندان به انتخابات نیاز دارد.»

وی اشاره کرد این حق ملی به سازماندهی انتخاباتی سالم و پیش از موعد نیاز دارد تا کشور را از بحران سیاسی خطرناک نجات دهد و این امکان را به شهروندان بدهد تا بتوانند سرنوشت کشور خود را با آزادی و استقلال و به دور از باج خواهی و تقلب انتخاب کنند.

صالح در ادامه گفت: «جوهره بحرانی که عراق با آن دست و پنجه نرم می کند، ناشی از انتشار فساد و تاثیر مستقیم آن در مانع تراشی برای انجام اصلاحات مورد نظر است که به فرآیند انتخابات در رابطه با تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات آسیب می زند و در نهایت اعتماد شهروندان از انتخابات را سلب می کند.

منبع
رئیس جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا