خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

دو شرط اساسی دولت عراق برای برگزاری انتخابات پیش از موعد در تاریخ 6 ژوئن 2021

مشاور نخست‌وزیر عراق در امور انتخابات دو شرط اساسی برای برگزاری انتخابات پیش از موعد در تاریخ 6 ژوئن سال 2021 اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: «حسین الهنداوی»، مشاور نخست‌وزیر عراق در امور انتخابات دو شرط اساسی برای برگزاری انتخابات پیش از موعد در تاریخ 6 ژوئن سال 2021 اعلام کرد.

الهنداوی در گفت‌وگوی مطبوعاتی تصریح کرد: پیش از انتخابات زودهنگام در عراق باید دو شرط اساسی تحقق یابد؛ نخست سرشماری جمعیت و دوم باید هزینه‌های اختصاص داده شده برای انتخابات به میزان 60درصد کاهش داده شود تا در زمان تعیین شده بتوان انتخابات را برگزار کرد.

وی افزود: انتخابات در 6 ژوئن سال 2021 برگزار می‌شود، این تعهدی که مصطفی الکاظمی به هنگامی نامزدی برای نخست‌وزیری متعهد به انجام آن شد چرا که برگزاری انتخابات پیش از موعد خواسته مردم و مرجعیت است.

الهنداوی با بیان اینکه همه داده‌ها بیانگر آن است که انتخابات در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد و انتخاب زمان آن بدون بررسی نبوده است، اظهار داشت: گفت‌وگوها بر سر زمان انتخابات تمام نشده است و فراکسیون‌های سیاسی و پارلمان اختلافاتی در این باره دارند، برخی به قانون انتخابات رای دادند و اکنون می‌خواهند آن را تغییر دهند، نخست‌وزیر اخیرا با کمیساریای انتخابات دیدار کرد و کمیساریا خواستار بازه زمانی کوتاه‌تر از موعد اعلامی شد لذا هیچ توجیهی برای صرف‌نظر از زمان اعلام شده وجود ندارد.

مشاور الکاظمی ادامه داد: به هنگام برگزاری هر انتخاباتی بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته می‌شود، کمیساریای انتخابات برآورد کرده که هزینه انتخابات آتی 250 الی 300 میلیون دلار خواهد بود که دولت ملزم به تامین این هزینه‌هاست اما از کمیساریا خواسته تا این هزینه‌ها را به میزان 60درصد کاهش دهد چرا که فرصت‌های بسیاری برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد از جمله می توان هزینه انتخابات در خارج از کشور را کاهش داد و برای تامین کاغذ مورد نیاز انتخابات از چاپخانه‌های داخلی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سرشماری جمعیت از 20 سال پیش در عراق انجام نشده است و اکنون نیاز مبرمی انجام سرشماری وجود دارد، اظهار داشت: قانون انتخابات مورد اجرا اکنون همان قانون مصوب اواخر سال 2019 است که از صدور این قانون تقریبا 7 ماه می‌گذرد که هنوز تکمیل نشده است، قانون انتخابات بر دایره‌های متعدد انتخاباتی و نامزدی فردمحور تاکید دارد که هر دایره انتخاباتی نیازمند مشخص‌سازی شمار رای‌دهندگان در آن دایره انتخاباتی است.

الهنداوی در پایان اظهار داشت: قانون انتخابات باید برای تایید به ریاست جمهوری ارسال شود اما فراکسیون‌های سیاسی وجود دارد که گمان می‌کند به صورت اشتباه یا تحت فشار مردمی به این قانون رای داده اند، برخی نیز خواهان بازگشت به قانون انتخاباتی پیشین و برخی نیز خواستار ملاک قرار دادن قانون سال 2005 هستند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق پیشتر 6 ژوئن سال 2021 را به عنوان زمان برگزاری انتخابات پیش از موعد اعلام کرد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا