خبر اولسیاسی

نگرانی اسرائیل از وقوع حادثه ای مشابه انفجار بیروت در بندر حیفا

کارشناسان و مقامات اسرائیلی نسبت به وقوع انفجاری مشابه انفجار بیروت در بندر حیفا با توجه به وجود مواد خطرناک در آن ابراز نگرانی کردند.

میدل ایست نیوز: کارشناسان و مقامات اسرائیلی پس از وقوع انفجار در بیروت نسبت به وقوع انفجاری مشابه انفجار بیروت در بندر حیفا با توجه به وجود کارخانه های پتروشیمی و انبار شدن مواد خطرناک در بندر ابراز نگرانی کردند.

در گزارشی که در روزنامه «اسرائیل هیوم» آمده است، «ریفیتال گلدشمید»، از مرکز پژوهش های محیط زیست در حیفا تاکید کرد: «حادثه انفجار بیروت، خطر تمرکز مواد خطرناک در نزدیکی منطقه ای با تراکم جمعیت را نشان می دهد از از این رو ضروریست صنایع قابل اشتعال و انفجار را تعطیل کنیم.

وی افزود: «انفجار بیروت ناشی از انفجار نیترات آمونیوم بود، با وجود اینکه انبارهای آمونیوم در حیفا تخلیه شده است اما خطر آمونیوم در بندر حیفا هنگامی که کشتی های حامل آمونیوم به حیفا می آیند همچنان وجود دارد.»

گلدشمید ادامه داد: «بندر حیفا به دور از اهالی حیفا نیست و یک کارخانه کود هم در مرکز شهر قرار دارد که حاوی 15 تن آمونیوم بدون هیچ گونه حفاظتی از آن است.»

این کارشناس در مرکز پژوهش های محیط زیست در حیفا از دولت اسرائیل خواست طرحی بستن کارخانه های خطرناک را عملی کند.

وی گفت اسرائیل آمادگی انفجاری مشابه انفجار بیروت را ندارد و وزارت حفاظت از محیط زیست اسرائیل نیز لیستی از همه مواد خطرناک در صنایع ندارد.

این پژوهشگر بر لزوم دور نگه داشتن این صنایع قابل انفجار و خطرناک از تجمعات انسانی و تخلیه صنایع خطرناک در حیفا تاکید کرد.

از طرفی دیگر «جمیله وکیم»، مدیر انجمن «شهروندان برای محیط زیست» اشاره کرد که طی آخرین بررسی انجام شده نسبت به خطرات این صنایع که جامع هم نیست، 1500 منبع خطر و 800 ماده خطرناک در حیفا وجود دارد.

وی گفت ما می دانیم که اقدامات ایمنی لازم انجام نشده و حجم مواد خطرناک نیز کاهش نیافته است.

شهردار حیفا نیز ضمن تسلیت به خانواده های قربانیان انفجار بیروت گفت که سال هاست وارد نبردی برای توقف گسترش صنایع آلاینده در بندر حیفا شده اما اکنون بر همه آشکارست که نه تنها باید جلوی گسترش صنایع آلاینده را گرفت بلکه باید آن را از این مکان (بندر حیفا) دور کرد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا