خبر اولسیاسی

جزئیات جدیدی از عامل انفجار بیروت از زبان سخنگوی شرکت موزامبیکی

سخنگوی یک شرکت در موزامبیک که بار نیترات آمونیوم ذخیره شده در بندر بیروت متعلق به آن بود جزئیاتی جدیدی از این بار که باعث انفجار شدید در بندر بیروت شد فاش کرد.

میدل ایست نیوز: سخنگوی شرکت (Fábrica de Explosivos Moçambique) تولید مواد منفجره در موزامبیک جزئیاتی جدیدی از بار نیترات آمونیومی که باعث انفجار شدید در بندر بیروت شد فاش کرد.

وی در گفت وگویی با شبکه خبری cnn امریکا تاکید کرد این کشور 7 سال پیش این بار را برای ساخت مواد منفجره مورد نیاز شرکت های تخصصی در زمینه کارهای مرتبط با معادن وارد می کرد اما هرگز به موزامبیک نرسید.

سخنگوی این شرکت که در سال 1955 تاسیس شد گفت: «برای اولین بار است که این بار به مقصد نمی رسد؛ این بار یک کشتی و به میزان بسیار زیاد بود.»

این شخص که نخواست نامش فاش شود افزود: «پس از گذشت چند ماه از درخواست این بار از یک شرکت تخصصی در زمینه ساخت مواد شیمایی در گرجستان، به ما اطلاع دادند مشکلی در کشتی وجود دارد و این بار به ما تحویل داده نشد از این رو مبلغ آن را پرداخت نکردیم و به سوی خرید بار دیگری رفتیم.»

وی از نگه داشتن طولانی مدت این بار در بندر بیروت ابراز تعجب کرد و گفت که همکارانش در شرکت از اینکه این ماده به مدت زیادی در بندر نگه داشته شده غافلگیر شدند زیرا این ماده بسیار خطرناک است و برای حمل و نقل آن به استانداردهای بسیاری بالایی نیاز است.

پیش از این مقامات موزامبیک هر اطلاعاتی از این کشتی حامل بار نیترات آمونیوم که باعث انفجار در بیروت شده است را رد کرده بودند.

سازمان بنادر «بیرا» در بیانیه ای گفته بود مسئولان این بندر اطلاعی نداشتند که این کشتی قرار است در بندر لنگر بیندازد.

سازمان بنادر توضیح داده بود معمولا رسیدن هر کشتی به این بندر 7 الی 15 روز قبل از رسیدن توسط نماینده کشتی به مسئولان بندر اطلاع داده می شود.

دو مسئول بلند پایه در سازمان بنادر که نخواستند نامشان فاش شود در گفت وگویی با خبرگزاری فرانس پرس گفته بودند: «با وجود اینکه مقصد کشتی بندر بیرا بوده اما مقصد نهایی آن زیمباوه یا زامبیا بوده زیرا نیترات آمونیوم برای ساخت مواد منفجره مورد استفاده در معادن کاربرد دارد.»

«مارین ترافیک»، که پایگاه اطلاعات دریایی است اعلام کرده بود که یک کشتی با پرچم مولدوای برای اولین بار در 20 نوامبر 2013 به بندر بیروت که شلوغ ترین بندر کشور است رسید و هرگز آن را ترک نکرد.

برخی از مقامات امنیتی در گفت وگویی با فرانس پرس گفتند این کشتی ابتدا به صورت موقت در بندر پهلو گرفت اما مقامات لبنان بخاطر شکایت یک شرکت لبنانی از صاحب کشتی آن را توقیف کردند.

مقامات لبنانی بیان کردند که مقامات بندر مواد نیترات آمونیوم را در انباری نه چندان مناسب با شکاف هایی در دیوارهایش ذخیره کردند و کشتی نیز بعدها در یک حادثه غرق شد.

انفجار «بار مرگ» دست کم 154 جان باخته و بیش از 5 هزار مجروح برجای گذاشت علاوه بر اینکه خسارت های زیادی به ساختمان های بیروت وارد کرد و نزدیک به 300 هزار نفر را بی خانمان کرد.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا