خبر اولسیاسی

سایه تقابل نظامی در شرق مدیترانه با توافق مصر و یونان و صف‌آرایی نظامی

با امضای توافق جدید میان یونان و مصر برای ترسیم مناطق تحت سلطه در دریای مدیترانه و همزمان با تحرکات ترکیه برای اکتشاف و حفاری در مناطق مورد اختلاف، سایه تقابل نظامی بر شرق مدیترانه سایه افکنده است.

میدل ایست نیوز: در سایه توافق مصر و یونان برای ترسیم مناطق اقتصادی ویژه در دریای مدیترانه و فروپاشی «آتش‌بس آلمان» و اعلام رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر از سرگیری فعالیت اکتشاف و حفاری منابع زیرزمینی در مناطق مورد مناقشه، سایه تقابل نظامی میان کشورهای دارای اختلاف در میانه گسیل کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها، سایه سنگین خود را بر شرق مدیترانه افکنده است.

در جدیدترین تحولات، رسانه‌های ترکیه تاکید کردند که ارتش ترکیه پیام هشدارآمیزی برای برگزاری رزمایش دریایی در مناطق گسترده‌ای از دریای مدیترانه با جنگ‌افزارها و مهمات نظامی در روز دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری را مخابره کرده است که در آن، کشتی‌های جنگی، رزمناوها و زیردریایی‌های جنگی با مشارکت نیروهای هوایی نیز در آن حضور دارند، این رزمایش در مناطق مورد مناقشه برگزار خواهد شد و خطر برخورد میان یگان‌های دریایی ترکیه و یونان در این منطقه را افزایش خواهد داد.

از زمان امضای میان توافق مصر و یونان، ترکیه اقدام به ارسال تجهیزات نظامی گسترده به شرق دریای مدیترانه کرده است، در همین ربطه، منابع آگاه تاکید کرده‌اند که رزم‌ناو‌ها و زیردریایی‌هایی نظامی ترکیه از تنگه بسفور و داردانل عبور کرده و به سمت شرق مدیترانه رهسپار شده‌اند، رسانه‌های ترکیه نیز فیلم‌هایی از عبور رزم‌ناوهای این کشور که حامل موشک‌های سنگین و زیردریایی‌های جنگی به سمت شرق مدیترانه و به ویژه اطراف جزیره یونانی میس در نزدیکی سواحل ترکیه هستند، منتشر کردند، این جزیره یکی از مناطق مورد اختلاف آنکارا و آتن است.

در مقابل، رسانه‌های یونان تاکید کرده‌اند که نیروهای دریایی این کشور سطح آمادگی خود را ارتقا داده و اقدام به گسیل تجهیزات نظامی جدید به شرق دریای مدیترانه کرده است، ارتش یونان همچنین تحرکات ترکیه و صف‌آرایی نظامی این کشور در شرق مدیترانه را به دقت زیر نظر دارد.

در پی توافق یونان و مصر، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه هم اعلام کرده است که عملیات حفاری در دریای مدیترانه که موقتا با میانجیگیری آلمان متوقف شده بود، از سر گرفته می‌شود.

اروغان اظهار داشت: عملیات حفاری از سر گرفته می‌شود به همین منظور کشتی تحقیقاتی بارباروس خیرالدین پاشا را عازم این منطقه کردیم.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: ما با درخواست صدراعظم آلمان برای تعلیق عملیات حفاری موافقت کردیم تا در مذاکرات با یونان تسهیل شود اما آتن به وعده‌های خود عمل نکرد.

اما خطرناک‌تر از کشتی بارباروس، کشتی تحقیقانی اوروچ رئیس است که با وساطت میرکل حرکت آن به تعویق افتاد، این کشتی قرار بود که عملیات حفاری را در مناطق واقع در نزدیکی جزیره یونانی میس که تنها 2 کیلومتر با سواحل ترکیه فاصله دارد و 580 کیلومتر از سواحل یونان دور است را آغاز کند، در همین رابطه، آنکارا، آتن را متهم می‌کند که بر اساس این جزیره که باید تحت اختیار ترکیه قرار داشته باشد، سعی می‌کند 40 هزار کیلومتر مربع را به عنوان فلات قاره خود معرفی کند که ترکیه با این امر به شدت مخالف است.

به گزارش سایت تُرکیه‌ای «خبر 7» پیش‌بینی می‌شود که تحرکات کشتی‌های حفاری و جنگی ترکیه به موجب توافق با لیبی شامل مناطق مورد توافق مصر و یونان و نیز اطراف جزیره میس هم شود، امری که میتواند منجر به برخورد نظامی با یونان و در درجه‌ای کمتر با مصر شود.

در رابطه با توافق مصر و یونان، ترکیه این توافق را غیر قانونی اعلام کرده و رئیس جمهوری این کشور تاکید کرده است که توافق یونان و مصر باطل و فاقد هر گونه ارزشی است. ما با قدرت مفاد توافق با لیبی را اجرایی خواهیم کرد.

در همین ارتباط، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم تاکید کرده است که توافق میان مصر و یونان برای ترسیم مناطق دریایی ناقض حاکمیت ترکیه در فلات قاره این کشور است.

در چارچوب منازعات روزافزون در شرق مدیترانه، منابع ترکیه‌ای پیش‌بینی می‌کنند که یونان توافق مشابهی با قبرس یونانی‌نشین برای تعیین مناطق اقتصادی ویژه در دریای مدیترانه امضا خواهد کرد، اقدامی که موجب تشدید اختلافات میان ترکیه و یونان خواهد شد چرا که ترکیه با هر گونه بهره‌برداری از منابع قبرس بدون دستیابی به توافقی نهایی به منظور تقسیم این منابع میان ترک‌ها و یونانی‌های ساکن قبرس مخالف است.

تنش‌ها میان ترکیه و یونان در سایه اختلافات دو کشور بر سر پرونده‌های بسیاری نظیر تعیین‌تکلیف مرزهای دریایی، فلات قاره دو کشور و جزایر مورد اختلاف همزمان با گسیل جنگ‌افزارهای نظامی برای استخراج منابع زیرزمینی وارد فاز خطرناکی شده است.

با توافق جدید امضا شده میان یونان و مصر، خطر تقابل نظامی این بار با مصر نیز افزایش یافته است چرا که طبق این توافق، مناطقی گسترده‌ای مورد اختلاف این کشور با ترکیه قرار دارد و هر گونه تحرک کشتی‌های مصر برای انجام عملیات حفاری در مناطق مذکور می تواند به درگیری نظامی گسترده‌ای در دریای مدیترانه منجر شود.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا