اقتصادیخبر اولسیاسی

ترکش‌های انفجار سهمگین بیروت بر پیکر کم‌رمق اقتصاد سوریه

سوریه در شرایطی که تحت تحریم و محاصره اقتصادی قرار دارد و از بندر بیروت به عنوان ریه اقتصادی خود استفاده می‌کرد، با نابودی این بندر شاهد مشکلات وخیمی در تامین کالاهای اساسی خود است.

میدل ایست نیوز: ترکش‌های انفجار بندر بیروت، اقتصاد شکننده و نابسامان سوریه نیز را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است، یکی از برجسته‌ترین پیامدهای این انفجار، سقوط ارزش لیره است که در چهار روز گذشته 300 لیره در برابر دلار افت داشته است به طوری که روز گذشته هر دلار امریکا با 2350 لیره سوریه در دمشق و بیش از 2400 لیره در مناطق شمال غرب سوریه معامله شد.

به گفته کارشناسان و ناظران اقتصادی به زودی تبعات تعطیلی بندرگاه بیروت در نتیجه انفجار سهمگین روز سه‌شنبه هفته گذشته خود را نشان خواهد داد، بندرگاهی که ریه اقتصادی سوریه در شرایط تداوم محاصره اقتصادی به شمار می‌رود و به زودی سوریه با کمبود برخی کالاها و گرانی کالاهای وارداتی رو به رو خواهد شد.

در همین رابطه، «علی الشامی»، فعال اقتصادی سوریه وضعیت موجود را «فاجعه‌بار» توصیف کرد چرا که مایحتاج سوریه از کالاهای مصرفی و مواد اولیه وارداتی برای تولیدات صنعتی و دارویی از طریق بندر بیروت وارد سوریه می‌شد زیرا بنادر سوریه علاوه بر تحریم و محاصره، بخش اعظم آن خارج از کنترل دولت سوریه و در دست طرف‌های خارجی قرار دارد حتی بیشتر گندم سوریه هم از بندر بیروت وارد می شد.

الشامی در گفت‌وگو با العربی الجدید درباره جایگزین‌های نظام سوریه گفت: برخی بندر طرابلس را به عنوان جایگزین بندر بیروت مطرح می‌کنند اما این بندر هم به دلیل ظرفیت و عمق آب و هم به دلیل برخورد با تحریم‌های امریکا و کشورهای غربی نمی‌تواند نیازهای سوریه را برطرف کند، تنها راهکار آن هم برای تامین برخی کالاها استفاده از فرودگاه رفیق الحریری در بیروت است که تحت کنترل حزب‌الله قرار دارد اما هزینه‌های این فرودگاه موجب افزایش بهای کالاها خواهد شد لذا بار مضاعفی را بر دوش مصرف‌کننده سوری تحمیل خواهد کرد.

بهای برخی کالاها طی چند روز گذشته شاهد افزایش بی سابقه‌ای بوده است به طوری که قیمت یک کیلو برنج اسپانیایی از 2100 لیره به 2300 لیره افزایش یافت و بهای یک کیلو شکر به 1300 لیره رسید.

همچنین به گفته منابع آگاه در دمشق، بهای دارو و ضدعفونی‌کننده‌ها افزایش قابل توجهی داشته است و برخی داروها نظیر آرامش‌بخش‌ها در داروخانه‌ها کمیاب شده و قیمت داروهای مخصوص بیماری‌های مزمن 600درصد افزایش به خود دیده است.

از سوی دیگر، «لمیاء عاصی»، وزیر سابق اقتصاد سوریه تصریح کرد: اقتصاد سوریه یقینا از فاجعه انفجار بیروت تاثیر خواهد پذیرفت همانطور که بلافاصله این تاثیر احساس شد چرا که برخی کالاهای متعلق به سوریه در جریان انفجار از بین رفت.

وی افزود:اقتصاد سوریه به صورت مضاعف تخت تاثیر انفجار بندر بیروت قرار خواهد گرفت چرا که در معرض محاصره اقتصادی و تحریم‌هایی نظیر قانون قیصر قرار دارد که علیه شرکت‌های فعال در سوریه اعمال تحریم می‌کند، دمشق از طریق این بندر می توانست کالاهای خود را وارد کند و در شرایط تحریمی به مثابه ریه اقتصادی سوریه بود.

درباره خسارت‌های مالی انفجار در بندر بیروت نیز برآوردهای مختلفی وجود دارد. مروان عبود، استاندار پایتخت لبنان احتمال می‌دهد میزان خسارت‌های وارد شده به شهر تا ۵ میلیارد دلار باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا