خبر اولسرخط خبرها

دادگاه واشنگتن «محمد بن سلمان» را در خصوص پرونده «سعد الجبری» احضار کرد

دادگاه واشنگتن ولیعهد عربستان را در پی شکایت مسئول اطلاعاتی سابق عربستان و به اتهام تلاش برای قتل او احضار کرد.

میدل ایست نیوز: دادگاه واشنگتن، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان را در پی شکایت «سعد الجبری»، مسئول اطلاعاتی سابق عربستان و به اتهام تلاش برای قتل او احضار کرد.

الجبری پیشتر بن سلمان را متهم کرده بود که قصد دارد وی را به شیوه ای که «جمال خاشقچی» را در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسانده از میان بردارد.

بر اساس گزارش های محلی امریکا، 13 نفر از جمله دو عربستانی مقیم امریکا علاوه بر بن سلمان در این قضیه به دادگاه واشنگتن احضار شدند.

در چند روز گذشته الجبری که اکنون مقیم کاناداست در واشنگتن از بن سلمان به اتهام تلاش برای قتل وی و دستیابی به برخی اسناد مهم شکایت کرد.

بر اساس مستندات دادگاه بن سلمان گروهی را به کانادا فرستاده تا عملیات ترور الجبری را که سابقا مشاور ولیعهد سابق عربستان بوده انجام دهند.

در مستندات آمده است که مقامات کانادایی به این گروه مشکوک شده و به جزء یک نفر که گذرنامه دیپلماتیک داشته به بقیه گروه اجازه ورود به کانادا را ندادند.

از مسائلی دیگری که در مستندات آمده و قابل توجه است این است که بن سلمان در ماه مه 2019 به یکی از مشاوران می گوید که فتوای جواز قتل الجبری را گرفته است.

رسانه های کانادا اعلام کردند بن سلمان، این مسئول اطلاعاتی سابق در کانادا را دنبال می کند تا وی را ترور کرده و برخی فایل های مهمی را که او در اختیار دارد به دست بیاورد.

الجبری بر اساس دو قانون حفاظت از قربانیان شکنجه که کشتن غیرقانونی را ممنوع کرده و قانون بیگانگان که به افراد خارجی که مورد شکنجه قرار گرفته اند اجازه می دهد در دادگاه های امریکا شکایت کنند، از بن سلمان شکایت کرده است.

پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال نیز فاش کرده بود که مقامات عربستان سعی داشتند با تحریک الجبری برای سفر به ترکیه آن را مانند خاشقچی به قتل برسانند.

الجبری یکی از مسئولان اطلاعاتی سابق عربستان، مشاور ولیعهد سابق عربستان که اکنون در بازداشت است و کارشناس هوش مصنوعی بود که از بسیاری از موضوعات حساس در داخل و خارج از این کشور مطلع است.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا