خبر اولسیاسی

«المدی»: «الکاظمی» در واشنگتن درباره خروج نیروهای امریکایی در ازای افزایش حضور اقتصادی امریکا رایزنی می کند

محور اصلی مذاکرات الکاظمی با مقامات امریکایی که در 20 ماه جاری میلادی انجام خواهد شد پرونده های نفت، اقتصاد، سرمایه گذاری، برق و بهداشت است.

میدل ایست نیوز: منابع سیاسی عراقی خبر دادند که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، قرار است طی امروز یا فردا جلسه ای با سران تشکل های عضو ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) به ریاست «هادی العامری» داشته باشد تا با آنان درباره سفر خود به ایالات متحده رایزنی کند.

این دیدار در حالی برگزار می شود که اعلام شده محور اصلی مذاکرات الکاظمی با مقامات امریکایی که در 20 ماه جاری میلادی انجام خواهد شد پرونده های نفت، اقتصاد، سرمایه گذاری، برق و بهداشت است.

قرار است الکاظمی در سفر خود به واشنگتن همچنین دور دوم گفت وگوهای راهبردی عراق و امریکا را با «مایک پنس»، معاون رئیس جمهوری امریکا، اجرا کند که محور اصلی آن موضوع خروج نیروهای امریکایی از عراق است.

به گفته منابع آگاه سیاسی واشنگتن و بغداد توافقی اولیه درباره بازنگری اساسی در توافق نامه چارچوب استراتژیک دارند و بخشی از این بازنگری به تعیین سقف زمانی برای خروج نیروهای امریکایی از خاک عراق در فاصله زمانی یک تا پنج ساله است.

این منابع افزوده اند که در ازای این خروج، ده ها شرکت امریکایی برای سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی امریکا وارد عراق می شوند و نقش شرکت جنرال الکتریک نیز در گسترش شبکه برق عراق افزایش می یابد.

به گفته این منابع بسته شدن این توافق نامه ها میان عراق و امریکا تلاشی برای تعادل و بلکه کنار گذاشتن توافق نامه عراق و چین است که در دولت «عادل عبدالمهدی» توافقاتی درباره آن به دست آمد اما هنوز از اجرای آن خبری نیست.

«رحیم العبودی»، عضو جریان حکمت ملی عراق، تأکید کرد که الکاظمی امروز یا فردا جلسه ای با سران تشکل های سیاسی برای بررسی سفر خود به امریکا خواهد داشت.

به گفته العبودی این جلسه با حضور رؤسای جمهور و مجلس و سران تشکل های سیاسی به خصوص «گروه های مخالف» برگزار خواهد شد و  الکاظمی برنامه سفر و مذاکرات خود در امریکا را با ایشان در میان خواهد گذاشت.

به گفته العبودی هیئت عراقی که به امریکا سفر می کند هیئتی بلندپایه با حضور وزرای خارجه، دارایی، برنامه ریزی و تعدادی از سران امنیتی و نظامی خواهد بود و آنها در مذاکراتشان با طرف امریکایی تعدیل کامل توافق نامه چارچوب استراتژیک را که در سال 2008 در دولت «نوری المالکی» میان دو کشور امضا شد بررسی خواهند کرد.

العبودی افزود که پیشنهاد عراق آن است که این توافق نامه دارای سقف زمانی مشخص یک تا پنج ساله باشد و به صورت دوره ای روند اجرای آن بررسی شود.

به گفته العبودی در ازای این تعدیلات، بیش از 10 شرکت بزرگ امریکایی وارد پروژه های بازسازی عراق می شوند.

العبودی تأکید کرد که در این مذاکرات رئیس شرکت جنرال الکتریک نیز حاضر خواهد بود و موضوع برق عراق از اصلی ترین موضوع مورد بحث خواهد بود.

او افزود که سفر هیئت عراقی به امریکا 2 یا 3 روزه خواهد بود.

دفتر نخست وزیر عراق روز جمعه با صدور بیانیه ای تأکید کرد که در این مذاکرات الکاظمی با مقامات امریکایی همکاری های مشترک در عرصه امنیت و انرژی و بهداشت و اقتصاد و سرمایه گذاری و نیز مبارزه با شیوع کرونا بررسی خواهد شد.

مصطفی الکاظمی هفته گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی تأکید کرد که عراق نیازی به سربازان امریکایی ندارد و بیش از سرباز به همکاری های اقتصادی و فرهنگی و بهداشتی و سیاسی و امنیتی با امریکا نیاز دارد.

دور نخست گفت وگوهای راهبردی عراق و امریکا در 11 مه گذشته برگزار شد.

پیش از این «حارث حسن»، عضو هیئت مذاکره کننده عراقی در دور اول این گفت وگوها تأکید کرده بود که نخست وزیر عراق سه اصل اساسی برای محور امنیتی مذاکرات تعیین کرد که شامل حاکمیت عراق، منافع ملی عراق، و تمایل به برقراری روابط راهبردی با ایالات متحده بود.

او افزود که طرف عراقی بر همین اساس گفت وگوها را پیش برد و طرف امریکایی هم بر احترام به حاکمیت ارضی و یکپارچگی و مصوبات نهادهای قانونی عراق و ادامه روند کاهش نیروها در عراق و تبدیل روابط به یک رابطه امنیتی عادی که هدف از آن صرفا مبارزه با داعش است تأکید کرد.

وی ادامه داد که حضور نیروهای امریکایی در عراق فقط و فقط برای مبارزه با داعش بوده و باید بعد از آن به حالت رابطه امنیتی عادی برگردد که شامل آموزش و تجهیز و تأمین فناوری و به روزسازی امکانات نظامی عراق و مسائلی از این دست است.

حارث حسن گفت که طرف امریکایی انعطاف بسیاری نشان داد و به روشنی خواستار موفقیت مذاکرات بود و از آغاز موضعی روشن درباره کاهش نیروهایش در عراق داشت.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا