خبر اولسیاسی

فشار «مصطفی الکاظمی» بر فراکسیون‌های پارلمان برای تصویب قانون جدید انتخابات

با وجود عدم برگزاری نشست فوق العاده پارلمان برای تصویب قانون دادگاه فدرال و قانون جدید انتخابات، تحرکات در سطح گفت‌وگوهای دوجانبه میان رهبران سیاسی در این باره به شدت ادامه دارد.

میدل ایست نیوز: علیرغم عدم برگزاری نشست فوق العاده پارلمان که «محمد الحلبوسی» در پی اعلام 6 ژوئن سال 2021 به عنوان زمان انتخابات پیش از موعد توسط «مصطفی الکالظمی» خواهان آن شده است، تحرکات در سطح گفت‌وگوهای دوجانبه میان رهبران سیاسی به شدت ادامه دارد.

در دو روز گذشته، «برهم صالح» رئیس جمهوری و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر کنونی و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق درباره پرونده انتخابات رایزنی‌هایی انجام داده‌اند و در بیانیه‌های صادره تنها به تامین بسترهای برگزاری انتخابات در فضایی ایمن از جمله انحصار سلاح در دست دولت تاکید شد اما عدم اعلام پارلمان در از سر گیری جلسات خود، شک و تردیدهایی درباره امکان برگزاری انتخابات در زمان اعلام شده در سال آتی مطرح کرده است.

پارلمان عراق برای برگزاری انتخابات زودهنگام می‌بایست قانون جدید انتخابات را که هنوز در گیرودار تصویب پیوست این قانون در ارتباط با دایره‌های انتخاباتی قرار دارد که یکی از مهم‌ترین محورهای اختلاف میان فراکسیون‌های سیاسی به شمار می‌رود.

در عین حال که تظاهرات‌کنندگان و نیروهای مردمی خواهان تکمیل پیوست قانون انتخابات بر اساس دایره‌های انتخاباتی متعدد هستند که ضامن ورود نیروهای سیاسی جدید به پارلمان است، نیروهای سیاسی سنتی در مسیر این قانون سنگ‌اندازی می‌کنند و خواهان این هستند که هر استان 2 دایره انتخاباتی و نه دایره‌های انتخاباتی متعدد باشد تا این چنین بقای آنها در صحنه سیاسی عراق تضمین شود.

در این میان، کُردها معتقدند که برگزاری انتخابات در مناطق مورد مناقشه به هیچ عنوان حضور عادلانه ساکنان این مناطق را تضمین نمی‌کند چرا که تداخل موجود در برخی مناطق چندقومیتی می تواند منجر برآمدن نیروهای طائفی در مناطق مذکور و عدم رای‌آوری کُردها شود.

«حسین عرب»، عضو پارلمان عراق درباره قانون پیشنهادی انتخابات بعد از سرگیری جلسات پارلمان به الشرق الاوسط گفت: تصویب این قانون یا تکمیل آن باید با انتخاب یکی از پیشنهادات سه‌گانه ذیل باشد:نخست، برای هر کرسی پارلمانی یک دایره انتخاباتی واحد وجود داشته باشد، دوم هر منطقه جغرافیایی یک دایره انتخاباتی باشد، سوم برای هر 4 کرسی پارلمانی یک دایره انتخاباتی وجود داشته باشد.

وی درخصوص برگزاری انتخابات در زمان اعلام شده گفت:پیش‌بینی می‌شود در صورتی که قانون انتخابات تکمیل شود، انتخابات، زودهنگام برگزار شود. کمیساریای عالی انتخابات فعالیت‌های فنی خود را برای برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده در سال آتی آغاز کرده است.

از سوی دیگر، «حیدر الملا»، نماینده مستقل سابق پارلمان عراق در گفت‌وگو با الشرق الاوسط اظهار داشت:برگزاری انتخابات در 6 ژوئن سال 2021 همانطور که الکاظمی تعیین کرده، دشوار است، برای برگزاری انتخابات آتی 4 پیش‌شرط لازم است؛ نخست تصویب قانون انتخابات به همان قالبی که طبق اراده مردمی مورد توافق واقع شده یعنی دایره‌های انتخاباتی متعدد، دوم آماده‌سازی فضا برای فعالیت کمیساریای عالی در همه زمینه‌ها، سوم فعالیت برای ممانعت از حضور متقلبان، گروه‌های شبه‌نظامی و زورگو و چهارم رفع عواملی که منجر به عدم مشارکت مردم در انتخابات می شود.

در همین رابطه، «حسین الهنداوی»، مشاور الکاظمی در امور انتخابات به طور ضمنی اعلام کرد که در صورت عدم تصویب قانون جدید انتخابات، به همان قانون گذشته رجوع خواهد شد.

الهنداوی در سخنانی تصریح کرد: دغدغه ما اکنون این است که پارلمان هنوز جداول مربوط به دایره‌ انتخابات را علیرغم گذشت 7 ماه از تصویب کلیت این قانون تکمیل نکرده است همچنین پارلمان تاکنون قانون جدید را برای تایید به رئیس جمهوری ارسال نکرده تا در روزنامه‌های رسمی منتشر و تبدیل به قانون لازم الاجرا شود.

وی تاکید کرد: در صورت تداوم شرایط کنونی، نمی توان انتخابات را بدون قانون مصوب برگزار کرد، این بدین معناست که باید به قانون پیشین که در عادلانه بودن و ناکامی آن در تضمین انتخابات سالم و آزاد شبهه وجود دارد، رجوع شود.

الهنداوی ادامه داد: پارلمان تنها نهاد مسئول تصویب قوانین از جمله قانون انتخابات است، باید در تصویب قانون انتخابات به اصول قانون اساسی در تاکید بر عدالت، برابری، دموکراسی، آزادی رای‌دهی توجه شود نه اینکه طبق اصولی نظیر سهم‌خواهی، مقدم شمردن منافع تنگ‌نظرانه شخصی و حزبی بر منافع ملی، قانون مذکور تصویب شود.

مشاور الکاظمی اظهار داشت: روز 6 ژوئن سال آتی که توسط نخست‌وزیر تعیین شده است، زمان مناسبی برای برگزاری انتخابات پیش از موعد است لذا باید از همین حالا برای تامین مقدمات آن تلاش مجدانه‌ای کرد.

وی در پایان بر اهمیت اصلاح قانون کمیساریای عالی انتخابات، اصلاح قانون احزاب، انحصار سلاح در دست دولت و محاکمه استفاده‌کنندگان غیر قانونی از اموال سیاسی و خارجی و جلوگیری از شیوه‌های تهدید و ارعاب و نظارت پررنگ سازمان ملل برای برگزاری انتخابات سالم، عادلانه و آزاد تاکید کرد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا