سرخط خبرهاسیاسی

جفری: روسیه «بشار اسد» را تحت فشار قرار می دهد

«جیمز جفری» گفت که بشار اسد در سخنرانی اخیر خود در افتتاح پارلمان این کشور برای اولین بار از راه حل سیاسی سخن گفت و این تحولی مهم است.


میدل ایست نیوز: «جیمز جفری»، نماینده امریکا در پرونده سوریه و در ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم، تأکید کرد که امریکا از همه امکانات برای وادار کردن دولت سوریه به اجرای قطع نامه 2254 شورای امنیت استفاده می کند.

او در مصاحبه با «الشرق الاوسط» گفت که تا سال 2015 ایران حضور گسترده ای در سوریه داشت اما این حضور مانع از پیش روی مخالفان «بشار اسد» در سوریه نشده بود تا اینکه روسیه وارد عمل شد و به طور خاص نیروی هوایی روسیه معادله را در سوریه بر هم زد.

جفری افزود که ایران فاقد نیروی هوایی در سوریه بود و برای همین می توان گفت که «ماندن بشار اسد نتیجه دخالت روسیه بود».

به گفته وی، روسیه در سال 2015 به قطع نامه 2254 شورای امنیت رأی داد و تماس های فراوانی میان امریکا و روسیه در پرونده سوریه جریان دارد و «به نظر ما انعطافی که حکومت سوریه در تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه نشان داد نشان می دهد که روسیه بشار اسد را تحت فشار قرار داده و احتمال می دهیم که در میز مذاکرات هم روسیه بشار اسد را قربانی کند».

وی افزود که انتظار می رود که روسیه فشارهای خود را بر سوریه افزایش دهد هرچند روسیه هنوز به این تصمیم راهبردی را که درگیری ها در سوریه از فاز نظامی به فاز سیاسی منتقل شود نگرفته است.

جفری گفت که هفته آینده برای دیدار با نمایندگان کشورهای اروپایی و خاورمیانه و مخالفان سوریه که قرار است به موجب قطع نامه 2254 در 24 ماه جاری جلسات کمیته تدوین قانون اساسی را ازسر بگیرند به ژنو خواهد رفت.

وی افزود که امریکا در این کمیته حضور ندارد اما با جدیت از آن حمایت می کند و امیدوار است که این کمیته بتواند قانون اساسی تازه ای تدوین کند که مبنای تحولات در سوریه باشد و گام بعدی اجرای انتخابات آزاد زیر نظر سازمان ملل و با حضور همه مردم سوریه باشد.

جفری شایعات مطرح شده درباره کناره گیری اش را بی اساس خواند، ضمن اینکه گفت درباره استعفای «برایان هوک»، مسئول پرونده ایران در وزارت امور خارجه امریکا نیز حرفی برای گفتن ندارد.

او گفت که دولت امریکا با جدیت می خواهد که حکومت سوریه را به پذیرفتن خواسته های ملتش وادار کند و افزود که تحریم های سختگیرانه امریکا ازجمله قانون قیصر نیز در همین راستا تنظیم شده است.

نماینده امریکا در امور سوریه گفت که تعلیق این قانون مشروط به چند مورد مشخص شده است: توقف حملات هوایی سوریه به مواضع مخالفانش، آزادی زندانیان سیاسی، تسهیل رسیدن کمک های بشردوستانه به آوارگان، و محاکمه عاملان جنایت های جنگی.

او گفت که بشار اسد در سخنرانی اخیر خود در افتتاح پارلمان این کشور برای اولین بار از راه حل سیاسی سخن گفت و این تحولی مهم است.

جفری درباره قرارداد نفتی یک شرکت امریکایی با نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق فرات نیز گفت که این نفت در اختیار امریکا نیست و همه درآمدهای آن عاید مردم این منطقه خواهد شد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا