سرخط خبرهاسیاسی

مشاور ترامپ: عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل امری قطعی است

مشاور رئیس جمهوری امریکا از احتمال توافق میان عربستان و اسرائیل برای عادی سازی روابط خبر داد و گفت این توافق امری قطعی است.

میدل ایست نیوز: «جرد کوشنر»، از مشاوران «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا روز گذشته و یک روز پس از اعلام توافق میان امارات و اسرائیل برای عادی سازی روابط اعلام کرد عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل نیز امری قطعی است.

کوشنر در مصاحبه ای تلویزیونی در واکنش به توافق عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل تصریح کرد که به اعتقاد وی کشورهای دیگری نیز هستند که سعی دارند به سوی برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل گام بردارند.

وی افزود که به نظر او عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل امری قطعی است و دو کشور پس از آن می توانند به کارهای بزرگ بسیاری دست بزنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول بلند پایه در کاخ سفید گفت که کوشنر و نماینده امریکا در خاورمیانه با برخی کشورهای منطقه تماس هایی برقرار کرده اند تا از احتمال توافقات دیگری میان اسرائیل با برخی کشورهای منطقه آگاه شوند.

این مسئول نام کشورهایی که احتمال عادی سازی روابط میان آنها و اسرائیل وجود دارد را ذکر نکرد اما پیش بینی ها حاکی از آن است که دو کشور بحرین و عمان که از توافق میان امارات و اسرائیل استقبال کردند کشورهایی باشند که پس از امارات برای عادی سازی روابط با اسرائیل اقدام کنند.

عربستان تاکنون واکنشی به عادی سازی روابط میان خود و اسرائیل نشان نداده است.

در این میان «حاییم سابان»، میلیاردر یهودی اشاره کرد که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان گفته است که بیم آن دارد پس از برقراری روابط علنی با اسرائیل مورد تهاجم قطر و ایران قرار بگیرد.

سابان که از میانجیگران توافق عادی سازی روابط امارات و اسرائیل بود در گفت وگویی با روزنامه «یدیعوت احرونوت» اسرائیل گفت که وی در دیداری با بن سلمان از او پرسیده که چرا روابط عربستان با اسرائیل را علنی نمی کنند که ولیعهد عربستان در جواب بیم از تهاجم قطر و ایران به عربستان و نگرانی از آشوب و هرج و مرج در کشور را علت عدم برقراری رابطه علنی با اسرائیل عنوان کرده است.

پیش از این امارات و اسرائیل در روز پنجشنبه با میانجیگری امریکا به توافقی برای برقراری روابط دیپلماتیک رسیدند.

منبع
الجزیرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا