خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

افزایش چشم‌گیر درآمد گذرگاه‌های مرزی پس از یک ماه حضور ارتش عراق

مسئولان گذرگاه‌های مرزی عراق از تحقق درآمدهای بی‌سابقه چند صد میلیون دلاری تنها پس از یک ماه از سپردن مسئولیت امنیت این گذرگاه‌ها به ارتش و دورسازی گروه‌های مسلح از آن خبر دادند.

میدل ایست نیوز: مسئولان گذرگاه‌های مرزی عراق از تحقق درآمدهای بی‌سابقه چند صد میلیون دلاری تنها پس از یک ماه از سپردن مسئولیت امنیت این گذرگاه‌ها به ارتش و دورسازی گروه‌های مسلح از آن خبر دادند.

عراق بیش از 20 گذرگاه زمینی با ایران، ترکیه، کویت، اردن و سوریه دارد، این در حالی است که گذرگاه‌های مرزی این کشور با عربستان برای فعالیت‌های تجاری بسته است، عراق همچنین سه گذرگاه دریایی در استان بصره در اختیار دارد که حجم مبادلات تجاری در همه این گذرگاه‌ها بیش از 60 میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود.

در بیانیه مشترک فرماندهی عملیات مشترک و سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق آمده است که به دستور نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح، این دو نهاد نشست مشترکی برای ارزیابی اقدامات امنیتی و اجرای قانون در همه گذرگاه‌های مرزی تحت کنترل یگان‌های ارتش برگزار کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است، نشست مذکور با حضور سرلشکر عبدالامیر الشمری معاون فرمانده عملیات مشترک، فرمانده نیروهای دریایی ارتش و عمر الوائلی رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی با حضور شماری از فرماندهان حاضر در حفاظت از گذرگاه‌ها برگزار و درباره عملکرد این مناطق و تغییرات روی داده از جمله تامین شرایط مناسب و تاثیر مثبت آن در زمینه‌های مختلف مربوط به گذرگاه‌ها رایزنی شد.

این بیانیه به نقل از رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی تصریح کرد: حضور نیروهای ارتش نقش پررنگی در تامین امنیت گذرگاه‌ها داشته است به طوری که این امر توانسته 5 میلیارد دینار عراقی ظرف یک ماه (حدود 420 میلیون دلار) نصیب دولت کند و جلوی بیش از 1073 تخلف را بگیرد، اقدامات امنیتی جدید همچنین به روشنی در توقف اتلاف بیت المال تاثیرگذار بوده است.

در همین رابطه، یک مسئول عراقی بلندپایه در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: سودها و درآمدهای به دست آمده از گذرگاه‌های مرزی در گذشته نیز وجود داشته است اما از سوی گروه‌های مسلح و احزاب متنفذ در گذرگاه‌های مرزی چپاول می‌شد و این گروه‌ها تعرفه‌های گمرکی برای ورود کالاها را دستکاری می‌کردند و بعضا به اقداماتی نظیر فرار از پرداخت عوارض، واردسازی کالاها بدون برگه ورود رسمی با توافق تاجران در مقابل دریافت مبالغ مالی کلان دست می زدند.

این مسئول عراقی در ادامه افزود: دستاوردهای به دست آمده تنها به توقف اموال به غارت رفته محدود نمی شود بلکه حتی در جلوگیری از واردات کالاهای فاسد یا مغایر با استاندارها نیز تاثیرگذار بوده است.

«عباس نافع»، کارشناس امور اقتصادی و مالی عراق هم به العربی الجدید گفت: تداوم حضور موفقیت‌آمیز ارتش عراق در مدیریت امنیت گذرگاه‌های مرزی به نحوی که به تسلط گروه‌های مسلح پایان دهد، می‌تواند درآمدهای مالی را افزایش دهد و بخشی از کسری بودجه دولت را تامین کند.

نافع در ادامه گفت: تحقق چیزی نزدیک به نیم میلیارد دلار در یک ماه به معنای تامین حقوق دست‌کم 800 هزار بازنشسته و کارمند است، این رقم بسیار کلانی است و می تواند تا حدی در رفع مشکلات مالی دولت کارگشا باشد.

این کارشناس اقتصادی عراقی در پایان، تحقق نیم میلیارد دلار در یک ماه را در سایه ورود ارتش عراق به بحث کنترل امنیت گذرگاه‌های مرزی را مهم‌ترین دستاورد در مبارزه با فساد در سال‌های گذشته توصیف کرد و افزود: دولت باید به تعقیب و بازپس‌گیری اموال غارت شده از سوی گروه‌های مسلح و برخی احزاب طی سالیان گذشته ادامه دهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا