خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

بیانیه های دفتر نخست وزیر عراق و کاخ سفید درباره دیدار الکاظمی ـ ترامپ + تصاویر

دفتر نخست وزیر عراق و نیز کاخ سفید در پی دیدارهای دوجانبه سران دو کشور بیانیه‌هایی درباره این دیدار صادر کردند.

میدل ایست نیوز: دفتر نخست وزیر عراق و نیز کاخ سفید در پی دیدارهای دوجانبه سران دو کشور بیانیه‌هایی درباره این دیدار صادر کردند.

در بیانیه دفتر نخست وزیر عراق آمده که الکاظمی در دیدار دوجانبه با رئیس جمهور امریکا تقویت روابط دوجانبه و وضعیت منطقه و چالش‌های پیش روی عراق را بررسی کرد.

الکاظمی در این دیدار از مواضع امریکا در حمایت از عراق و نیز نقش آن در جنگ با داعش و نیز سرنگون کردن رژیم گذشته عراق تقدیر و تشکر کرد.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که دولتش در پی گسترش روابط با امریکا بر پایه اقتصاد و منافع مشترک برای ساخت آینده‌ای بهتر برای عراق و ملتش است و از افزایش حضور شرکت‌های امریکایی در عراق استقبال می کند.

او همچنین تأکید کرد که به هیچ کشوری اجازه تهدید عراق داده نخواهد شد همچنان که عراق مبدأ تهدید برای هیچ یک از همسایگانش نخواهد بود و این اصلی صریح در قانون اساسی عراق است.

الکاظمی افزود که عراق دربرابر حملات ترکیه مسیری دیپلماتیک پیش گرفته و گفت‌وگوهایی با ترکیه برای تصحیح وضعیت کنونی جریان دارد و ابراز امیدواری کرد که این مشکل در آینده نزدیک حل شود و ترکیه باید وضعیت کنونی عراق را درک کند.

براساس این بیانیه، رئیس جمهور امریکا ضمن خوشامدگویی به نخست وزیر عراق بر ادامه حمایت امریکا از عراق تأکید کرد و گفت که عراق کشوری مستقل و دارای حاکمیت ارضی است که روابط خوبی با امریکا دارد.

ترامپ افزود که امریکا آماده هرگونه حمایت از عراق است و تأکید کرد که بهبود روند روابط دو کشور پس از به قدرت رسیدن الکاظمی می‌تواند به آینده بهتر در عراق کمک کند.

بیانیه دفتر نخست وزیر عراق افزوده که نشست مقامات عالی دو کشور نیز به ریاست الکاظمی و ترامپ برگزار شد و در آن همکاری امنیتی و آغاز مرحله تازه‌ای از همکاری ها و تقویت شراکت اقتصادی میان دو کشور بررسی شد.

این بیانیه افزوده که همکاری بهداشتی دو کشور و تأثیر کرونا بر اوضاع نیز بررسی شد.

کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای رسمی درباره دیدار «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور امریکا، تأکید کرد که شراکت راهبردی امریکا و عراق مبتنی بر تمایل مشترک در امنیت وشکوفایی است.

در این بیانیه آمده که ائتلاف بین المللی به فرماندهی امریکا برای نابودی داعش در کنار نیروهای عراقی ابعاد مادی سلطه داعش را از میان بردند و همکاری‌ها و هماهنگی‌ها برای اطمینان از اینکه داعش دیگر نمی‌تواند تهدیدی برای عراق و دیگر کشورها باشد ادامه خواهد یافت.

این بیانیه افزوده که «بار دیگر بر تعهد خود به همکاری امنیتی طولانی مدت برای تقویت توان نظامی عراق و ایستادن در برابر تهدید منافع مشترک تأکید می‌کنیم».

در این بیانیه همچنین تأکید شده که همکاری امنیتی تلاش‌های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی و انسانی و سیاسی و فرهنگی را نیز تقویت می‌کند.

این بیانیه افزوده که شیوع ویروس کرونا نیز تأکیدی است بر اهمیت همکاری برای ساخت عراقی باثبات و شکوفا که بتواند برای ملت عراق شغل و خدمات تأمین کند و عامل ثبات در خاورمیانه باشد.

منبع
دفتر نخست وزیر عراقکاخ سفید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا