خبر اولسیاسی

عراق: به تقویت شراکت راهبردی با آمریکا ادامه می دهیم

سخنگوی وزارت خارجه عراق خبر داد که تیم‌های فرعی میان دو کشور برای هماهنگی و پیگیری روند گفت‌وگوهای راهبردی تشکیل خواهد شد.

میدل ایست نیوز: «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق، طی اظهاراتی رسمی تأکید کرد که شراکت عراق با ایالات متحده موضوعی راهبردی است و عراق می‌کوشد که گزینه‌های خود را جهت تقویت روابط دوجانبه افزایش دهد.

الصحاف در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق گفت که در دور دوم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و ایالات متحده، عراق بر اصل بی‌طرفی سازنده و دور ماندن از محوربندی‌ها و تثبیت منافع ملی عراق براساس قوانین این کشور تأکید کرده است، ضمن اینکه عراق منابع قدرت خود را می‌شناسد و شراکت با ایالات متحده را در چارچوب منافع عالی خود در عرصه‌های بهداشت و اقتصاد و آموزش و فرهنگ می داند که آموزش نیروهای عراقی بخشی از آن است.

وی افزود که طرف امریکایی در این مذاکرات بر حمایت از دولت الکاظمی و از اقتصاد و بهداشت عراق و اینکه امریکا از تثبیت قدرت و ثبات عراق حمایت کامل می‌کند تا دولت بتواند به مسئولیت‌های ملی خود عمل کند.

الصحاف افزود که عراق بر شبکه منافع مشترک خود در پرتو اولویت‌های ملی‌ و حاکمیت ارضی کامل عراق و حاکمیت کامل نهادهای قانونی کشور تأکید می‌کند.

او گفت که این گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت چون شراکت دو کشور موضوعی راهبردی است و نیاز هردو کشور به یکدیگر ادامه دارد و عراق با موقعیت ژئوپلتیک و بسیار حساس خود وزنه‌ای مهم در منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق افزود که امنیت و ثبات و قدرت عراق و حفظ دستاوردهای سال های گذشته برای امریکا مهم است.

او گفت که موفقیت عراق در مبارزه با تروریسم در خاطره سیاسی و دیپلماتیک امریکا جایگاه مهمی دارد و عراق هم کسانی را که در تحقق پیروزی‌ها بر داعش کمکش کردند فراموش نخواهد کرد.

الصحاف خبر داد که تیم‌های جنبی میان دو کشور برای هماهنگی و پیگیری روند گفت‌وگوها تشکیل خواهد شد که هدف از آن افزایش حمایت از عراق و تقویت حاکمیت ارضی‌اش است.

او گفت که عراق راه حل سیاسی و هماهنگی‌های دیپلماتیک را مسیری مهم در کاهش تنش‌های خطرناک با ترکیه می‌داند و افزود که پیش از این نیز عراق تأکید کرده بود که اقدامات یکجانبه ترکیه در نقاط مرزی عراق چندان نسبتی با مبارزه با تروریسم ندارد و نتیجه آن افزایش تنش و بی‌ثباتی خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه عراق ادامه داد که عراق همچنان به اصل حسن همجواری و قوانین بین‌المللی ایمان دارد و توانسته با فعالیت دیپلماتیک در سطح جهان عرب و جهان اسلام و بسیاری از متحدان اروپایی جلب حمایت از خود کند.

وی افزود که عراق به اهرم فشار اقتصادی دربرابر ترکیه و احتمال مراجعه به شورای امنیت و برگزاری نشست اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه نیز فکر می‌کند و تأکید کرد که اولویت عراق همچنان راه‌های دیپلماتیک و راه‌حل سیاسی است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا