اقتصادیسرخط خبرها

افت قیمت نفت به علت عدم پایبندی اوپک پلاس به کاهش تولید

در کل، میزان پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید روزانه ۷.۷ میلیون بشکه در ماه جاری، تنها ۷۰ درصد بوده است.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری رویترز به سند رسمی اوپک دسترسی پیدا کرده که می‌گوید برخی از اعضای این سازمان باید طی ماه جاری و آینده تولید روزانه خود را مجموعا ۲.۳۱ میلیون بشکه کاهش دهند تا تولید اضافی خود در ماه‌های مه تا ژوئیه را جبران کنند.

همزمان شرکت اطلاعات کالا، کپلر، اطلاعاتی منتشر کرده که نشان می‌دهد در ماه جاری میلادی نیز میزان پای‌بندی اعضای اوپک به کاهش تولید نفت تنها ۷۰ درصد بوده است.

کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه نیز بیشتر از آنچه متعهد بودند، تولید نفت انجام داده‌اند.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه توافق کرده‌ بودند که تولید نفت خود را در ماههای مه تا ژوئیه ۲۳ درصد (۹.۷ میلیون بشکه در روز) و بقیه ماه‌های سال ۱۸ درصد (۷.۷ میلیون بشکه در روز) کاهش دهند. اما برخی کشورها، مخصوصاً عراق و نیجریه بسیار بیشتر از آنچه متعهد بودند، تولید نفت داشته‌اند.

در پی انتشار گزارش‌ها از عدم پایبندی برخی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید، قیمت نفت برنت روز پنج‌شنبه 20 اوت با افتی بیش از یک دلاری نسبت به روز چهارشنبه به زیر ۴۵ دلار سقوط کرد.

بر اساس گزارش اوپک که به دست رویترز رسیده است، گفته می‌شود کشورهایی که بیش از سهم خود در ماه های مه تا ژوئیه تولید نفت داشته‌اند، در ماههای جاری (اوت) و سپتامبر باید آن را جبران کنند.

این در حالی است که آمارهای کپلر نشان می‌دهد بیش از نیمی از اعضای اوپک (ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق مستثنی هستند) در ماه جاری بیش از آنچه تعهد داشتند، تولید نفت انجام داده‌اند.

در کل، میزان پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید روزانه ۷.۷ میلیون بشکه در ماه جاری، تنها ۷۰ درصد بوده است.

شیوع کرونا در جهان تقاضای جهانی نفت را به شدت کاهش داده و انتظار می‌رود در سال جاری مصرف جهانی نفت حدود ۸ میلیون بشکه در روز نسبت به پارسال کاهش داشته باشد.

آوریل سال جاری قیمت برنت حتی به ۱۸ دلار سقوط کرده بود، اما توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه باعث شد دوباره قیمت نفت به حدود ۴۵ دلار صعود کند. متوسط قیمت نفت برنت پارسال ۶۴ دلار بود.

داده‌های اوپک و کپلر نشان می‌دهد که عربستان بسیار بیشتر از آنچه متعهد بود، کاهش تولید نفت داشته است و میزان پایبندی برخی اعضا مانند الجزایر و گابون نیز بالای ۱۰۰ درصد بوده است، اما در مجموع میزان پای‌بندی اوپک به توافق کاهش تولید بسیار کمتر از تعهد مجموعه بوده است.

در میان کشورهای هم‌پیمان، طی ماههای مه تا ژوئیه روسیه و قزاقستان هر کدام روزانه ۲۸۰ هزار بشکه و ۱۹۰ هزار بشکه بیشتر از تعهد خود تولید نفت داشته‌اند.

منبع
رادیو فردا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا