خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

چالش فرا روی «مصطفی الکاظمی» برای اجرای توافقات با امریکایی‌ها

نخست‌وزیر عراق پس از بازگشت از سفر امریکا و توافقات به دست آمده در دیدار با مسئولان امریکایی و به خصوص «دونالد ترامپ»، منتظر چالش‌های جدیدی از سوی گروه‌های مخالف با امریکاست.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق پس از بازگشت از سفر ایالات متحده امریکا و تفاهمات و توافقات به دست آمده در دیدار با مسئولان امریکایی و به خصوص «دونالد ترامپ»، منتظر چالش‌های جدیدی از سوی گروه‌های مخالف با امریکاست که از این تفاهمات راضی نیستند و بر این باور هستند که میزان مداخلات امریکا به واسطه این قراردادها و توافقات مختلف امضا شده به ویژه با شرکت‌های انرژی و نفتی امریکا و نیز توافق بر سر بازگشت آژانس توسعه بین‌المللی امریکا به عراق افزایش خواهد یافت.

این گروه‌ها معتقدند که حرف و حدیث‌ها درباره خروج نظامیان امریکایی از عراق ظرف مدت 3 سال و اعلام تشکیل کمیته‌های فنی برای پیگیری این پرونده صرفا تلاشی برای وقت‌کشی آشکار و فریب افکار عمومی است و نباید با تسلیم شدن در برابر این ایده به درخواست‌ها برای اخراج نظامیان خارجی پایان داد.

الکاظمی روز جمعه گذشته تاکید کرد که دیدارش با رئیس جمهوری امریکا مهم و موفقیت‌آمیز بوده است و برای نخستین‌بار شاهد مواضع روشن امریکا در قبال مطالبات دولت عراق و ارزیابی دوباره حضور نظامی امریکا بوده است و اینکه ترامپ بر خروج نظامیان این کشور طی سه سال آتی تاکید کرده است.

در مقابل، دو نماینده ائتلاف پارلمانی الفتح تصریح کردند که نخستین شرط رای اعتماد به الکاظمی، اخراج نظامیان امریکایی از عراق بوده است اما وی در سفر به امریکا، این شرط را محقق نکرد.

این دو نماینده ائتلاف الفتح به عنوان شاخه سیاسی الحشد الشعبی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند:نشستی میان مهم‌ترین گروه‌های سیاسی مخالف حضور امریکا در عراق یعنی ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی طی دو روز آتی برگزار خواهد شد تا به بررسی نتایج سفر الکاظمی و تفاهمات وی با امریکایی‌ها بپردازد.

یکی از این منابع تصریح کرد: ایرانی‌ها از نتایج این سفر ناخشنود هستند و یقین دارند که توافقات طرفین بیشتر از آن چیزی است که اعلام شده است و دیدار روز گذشته ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد با شخصیت‌های عراقی احتمالا درخصوص سفر الکاظمی و نتایج آن بوده است.

در همین رابطه، گروه‌های مقاومت عراق روز گذشته با صدور بیانیه‌ای تصریح کردند که ره‌آورد سفر الکاظمی به واشنگتن و دیدارهای وی، طرح‌های توسعه‌طلبانه جدید آمریکا در عراق است.

این بیانیه افزوده که انتظار می‌رفت نخست‌ وزیر، نماینده‌ای مقتدر برای عراق پرافتخار و ملت شجاع آن باشد، نه اینکه با طرح‌های توسعه‌ طلبانه جدید امریکا برای چپاول ثروت‌های عراق از این سفر بازگردد.

این بیانیه ادامه داده است که نخست وزیر عراق می‌بایست اجرای تصمیم ملت عراق در پایان دادن به اشغالگری و اخراج نیروهای آمریکایی را در صدر اولویت‌های خود قرار می‌داد.

در بیانیه گروه‌های مقاومت عراق تاکید شده است در صورتی که نخست‌ وزیر بر خروج نیروهای آمریکایی توافق نکند، ما این حق را داریم که منافع واشنگتن را در عراق هدف قرار دهیم.

از سوی دیگر، «کریم علیوی»، از رهبران ائتلاف الفتح هم اعلام کرده است که نتایج سفر الکاظمی به امریکا، اهداف ملی و مطلوب به ویژه در زمینه خروج نظامیان امریکایی را تحقق نبخشیده است، این امر پارلمان را به استیضاح الکاظمی به دلیل عدم اجرای مصوبه پارلمان سوق خواهد داد چرا که حضور بلندمدت نیروهای امریکایی منجر به تشدید فعالیت نظامی برخی گروه‌های مسلح علیه نظامیان امریکایی خواهد شد که از سوی این گروه‌ها اشغالگر قلمداد می شود.

در مقابل، «اثیل النجیفی»، از رهبران جبهه نجات عراق تصریح کرد: روشن است که گروه‌های مسلح نتایج سفر الکاظمی به کاخ سفید را با آغوشی گشاده نخواهند نپذیرفت و با تشدید حملات سیاسی و نظامی برای به شکست کشاندن نخست‌وزیر و هر گونه توافق عراق با امریکا تلاش خواهند کرد.

وی افزود: الکاظمی باید اراده دولت عراق را اعمال کند و اجازه ندهد دولت تسلیم مطالبات این گروه‌های مسلح شود.

«احسان الشمری»، کارشناس امور سیاسی عراق هم در رابطه با نتایج سفر الکاظمی به واشنگتن، آن را گامی رو به جلو توصیف کرد و افزود: نتایج این سفر به خصوص برای اقتصاد عراق و کمکی که صندوق بین‌المللی پول به عراق اعطا خواهد کرد، بسیار مثبت است.

وی درخصوص حضور نظامی امریکا گفت: الکاظمی از رهگذر زمان‌بندی سه ساله برای خروج نیروهای امریکا، به توافق میانه‌ای دست یافت و گمان می کرد که با این توافق توانسته تا حدی به مطالبات برخی گروه‌ها عمل کند اما با مخالفت پیشدستانه این گروه‌ها مواجه شد و این گروه‌ها به هنگام بازگشت وی به بغداد و اجرای توافقات و حمله به منافع امریکا، مشکلاتی را برای وی ایجاد خواهد کرد و صحنه سیاسی پرآشوب عراق را با تنش‌های بیشری رو به رو خواهد کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا