تلگرامخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

تحرکات سیاسی «مصطفی الکاظمی» برای ایجاد فراکسیون حامی دولت در مجلس

نخست وزیر عراق در پی ایجاد یک تشکل سیاسی از میان نیروهای سیاسی متفاوت برای دریافت حمایت جهت اجرای برنامه دولت است.

میدل ایست نیوز: چند نماینده مجلس عراقی خبر دادند که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در پی ایجاد یک تشکل سیاسی از میان نیروهای سیاسی متفاوت برای دریافت حمایت جهت اجرای برنامه دولت است.

یک نماینده مجلس به «العربی الجدید» گفت که الکاظمی در پی آن است که پیش از آنکه سراغ گرو های مسلح و راکت پراکنی ها و نیز پرونده های فساد دولت های سابق برود.

به گفته ناظران سفر الکاظمی به امریکا و باعث شده که وی انگیزه لازم برای رفتن سراغ پرونده هایی که در فضای سیاسی عراق پرونده های «حساس» دانسته می شوند را پیدا کند که از همه مهم تر موضوع فساد و رفتارهای خودسرانه برخی گروه های مسلح است.

یک نماینده مجلس که از افراد نزدیک به الکاظمی دانسته می شود گفت که او تماس های خود با گروه های سیاسی مختلف را جهت تشکیل جبهه حامی دولت جهت اجرای برنامه دولت آغاز کرده است و افزود که نبود یک فراکسیون یا حزب یا تشکل حامی دولت مشکلی جدی در مسیر اقداماتش است.

به گفته این منبع، الکاظمی طی دو روز آینده دیدارهایی با سران تشکل های سیاسی در همین راستا خواهد داشت. این منبع گفت که ائتلاف نصر به ریاست «حیدر العبادی» و ائتلاف تازه تأسیس «عراقیون» به رهبری سید عمار الحکیم و ائتلاف سائرون، وابسته به سید مقتدی صدر، اصلی ترین گروه هایی هستند که احتمالا به حمایت از دولت الکاظمی برخواهند خاست.

این نماینده که نخواسته نامش فاش شود افزوده که حمایت تشکل های سیاسی کرد و اهل سنت همیشه مشروط بوده به این معنا که آنان در آنچه به منافع خودشان مربوط می شود از دولت ها حمایت می کنند، اما تشکل های شیعی موافق حمایت اصولی از دولت هستند به خصوص که حمایت از الکاظمی موجب جلب محبوبیت مردمی هم می شود.

این مقام تأکید کرد که در میان گروه های اهل سنت نیز تحرکی در جریان است تا فراکسیونی حامی دولت مصطفی الکاظمی شکل بگیرد که چیزی شبیه «عراقیون» خواهد بود یا با آن ادغام خواهد شد. ائتلاف عراقیون ائتلافی بود که در ماه گذشته اعلام موجودیت کرد و متشکل از نمایندگان و شخصیت های سیاسی از طایفه ها و تشکل های گوناگون بود.

«ظافر العانی»، از سران ائتلاف القوی العراقیه به ریاست «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، تأکید کرد که حمایت این تشکل از الکاظمی مشروط به تأمین خواسته های استان های آزادشده از چنگ داعش و بازگشت آوارگان و بازسازی شهرها و پاکسازی شهرها از گروه های مسلح و رسیدگی به وضعیت افراد ربوده شده و زندانی است.

او این سخن را که امریکا در پی واداشتن نیروهای سیاسی به حمایت از الکاظمی است، سخنی بی اساس دانست و گفت که حمایت ما از دولت الکاظمی به معنای حمایت از حکومت و نهاد دربرابر هرج و مرج و نیروهای غیر حکومتی است.

وی افزود که تردیدی نیست که دولت الکاظمی از حمایت بین المللی برخوردار است و الکاظمی باید از این موضوع بیشترین استفاده را ببرد.

«حسین آلی»، عضو اتحادیه میهنی کردستان، نیز تأکید کرد که نیروهای سیاسی کرد مشکلی در پیوستن به تشکل حامی دولت الکاظمی ندارند چون خود آنها از اصلی ترین حامیان دولت وی بوده اند اما این حمایت مشروط به حل تلاش جدی دولت جهت حل اختلافات میان بغداد و اربیل براساس قانون اساسی است.

«سالم الطفیلی»، عضو ائتلاف عراقیون، ضمن تأیید اخبار مربوط به تحرکات سیاسی الکاظمی گفت که الکاظمی مسیری درست و ضروری را برای جلب حمایت از دولتش در پارلمان آغاز کرده است.

او گفت که وضعیت اقتصادی و بهداشتی و اختلافات سیاسی تأثیر فراوانی بر توانایی دولت در اجرای برنامه اش نهاده و بدون وجود حمایت سیاسی از دولت اجرای این برنامه ها ممکن نخواهد بود و برای همین الکاظمی به فکر ایجاد یک فراکسیون حامی خود افتاده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا