اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

توافق صادرات 12 میلیون بشکه نفت عراق به مصر طی 6 ماه

قاهره از تمدید توافقش با عراق برای واردات 12 میلیون بشکه نفت خام به مدت 6 ماه خبر داد.

میدل ایست نیوز: قاهره از تمدید توافقش با عراق برای واردات 12 میلیون بشکه نفت خام به مدت 6 ماه و شراکت دو کشور برای اجرای پروژه های مشترک و ورود شرکت های مصری به بازارهای نفت و گاز عراق خبر داد.

«طارق الملا»، وزیر نفت و معادن مصر، گفت که بخش نفت مصر آماده افزایش حضور خود در بخش های گوناگون نفت و گاز و پتروشیمی در عراق است به خصوص که شرکت های مصری تجربه ای درخشان و سابقه فعالیت در عراق را دارند.

او هفته گذشته در دیدار با «احمد نایف الدلیمی»، سفیر عراق در قاهره و نماینده عراق در اتحادیه عرب، گفت که می توان یک شرکت مشترک مصری ـ عراقی برای اجرای پروژه هایی در بغداد تأسیس کرد، به خصوص که توافق واردات 12 میلیون بشکه نفت خام عراق به مصر برای 6 ماه دیگر تمدید شده است.

صادرات نفت عراق به مصر به موجب توافق نامه ای انجام می شود که در آوریل 2016 بسته شده و هر 6 ماه تمدید می شود. به موجب این توافق نامه مصر پس از دریافت هر محموله طی 90 روز مبلغ آن را تسویه می کند. پالایش این نفت در پالایشگاه های مصر انجام می شود.

موضوع دیگری که در دیدار وزیر مصری با سفیر عراق مطرح شد انتقال تجربه مصر به عراق در عرصه پالایش نفت و راه اندازی پالایشگاه و آموزش نیروهای عراقی بود.

سفیر عراق در قاهره تأکید کرد که کشورش خواستار حضور قدرتمند شرکت های مصری به خصوص شرکت های زیرساختی در بخش های نفت و گاز و انرژی در عراق است.

«حمدی عبدالعزیز»، سخنگوی وزارت نفت مصر، گفت که این کشور می کوشد تولید نفت خود را به 700 هزار بشکه در روز برساند و افزود که این کشور با یک کشور عربی دیگر که نامش را نیاورده هم قراردادی مشابه با قرارداد عراق خواهد بست.

«اسامه کمال»، وزیر نفت سابق مصر، نیز تأکید کرد که روابط اقتصادی مصر و عراق چند سال است که تحکیم شده و مصر حجم بالایی گاز به عراق صادر می کند و این باعث می شود که عملیات مبادله میان دو کشور آسان باشد.

او گفت که وجود خط لوله ای که از اردن می گذرد روند انتقال را آسان می کند چون این روش بسیار ارزان تر از حمل و نقل با نفتکش است.

از سوی دیگر، عراق می کوشد که با اجرای توافقاتش با عربستان خود را به شبکه برق کشورهای عربی وصل کند و از این طریق از عربستان و مصر برق وارد کند.

همچنین 15 درصد از کنسرسیوم نفت میدان نفتی فیحاء در بصره متعلق به مصر است.

منبع
ایندپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا