تلگرامخبر اولسیاسی

نگاهی به تغییرات در کابینه عمان/ «هیثم بن طارق» در پی آغاز دورانی تازه

پادشاه عمان علاوه بر تغییرات در وزارت خارجه و دارایی، ریاست بانک مرکزی را هم که سلطان قابوس همیشه خود بر عهده داشت وانهاده است.

میدل ایست نیوز: یک مقام عمانی خبر داد که تغییرات مهمی که سلطان «هیثم بن طارق» در رأس دستگاه حکومتی عمان داده نشان در چارچوب توازنات دقیق در خانواده سلطنتی و قبایل دارای نفوذ در کشور است و نشان می دهد که دوران تازه ای در عمان آغاز شده است.

این مقام عمانی به نشریه «العرب» گفت که انتخاب «ذی یزن بن هیثم بن طارق»، پسر بزرگ پادشاه عمان، به وزارت فرهنگ و ورزش و جوانان نشان می دهد که پادشاه تصمیم دارد با گماردن جوانان خون تازه ای در رگ های دولت جاری کند و همچنین با ایجاد حلقه ای مورد اعتماد دست به تغییرات سیاسی گسترده بزند.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود گفته که ذی یزن بن هیثم دیپلماتی جوان است که به مدت دو سال در دفتر ویژه سلطنتی در سفارت عمان در لندن فعالیت می کرد و به محض انتخاب پدرش به پادشاهی دستیار پادشاه عمان شده است و سپس این پست مهم که سال ها خود هیثم بن طارق مسئول آن بود به وی واگذار شده است.

تعیین ذی یزن بن هیثم نشان دهنده سلسله مراتب آینده در کشوری است که براساس نظام سیاسی آن پادشاه بعدی نه ولعیهد که فردی خواهد بود که شاه به عنوان «وصی» انتخاب می کند.

موضوع جالب توجه دیگر آن است که پادشاه عمان علاوه بر تغییرات در وزارت خارجه و دارایی، ریاست بانک مرکزی را هم که سلطان قابوس همیشه خود بر عهده داشت وانهاده است.

در ترکیب جدید دولت عمان، برادر پادشاه، «اسعد بن طارق» که معاون نخست وزیر در امور بین المللی و نیز پدر همسر پادشاه، بدر بن سعود البوسعیدی، که از 1997 وزیر دفاع و پیش از آن از 1979 وزیر کشور بود، و همچنین برادر دیگر سلطان، شهاب بن طارق، که معاون نخست وزیر در امور دفاعی بود همه برکنار شده اند و وزارت دفاع را سلطان عمان خود به دست گرفته است.

اسعد بن طارق مطرح ترین گزینه جانشینی سلطان قابوس بود و پسرش تیمور بن اسعد از نزدیک ترین افراد به پادشاه فقید عمان بود. سلطان هیثم، برای آنکه این بخش از خانواده سلطنتی را کاملا کنار نگذاشته باشد، تیمور بن اسعد را رئیس هیئت مدیره بانک مرکزی عمان کرد.

ترکیب جدید نشان می دهد که مناصب کلیدی به افراد خاندان «سعید»، یعنی خاندان پادشاه، واگذار شده (نخست وزیر که خود سلطان است، معاون نخست وزیر، وزیر فرهنگ، رئیس بانک مرکزی) و مناصب بعدی به خاندان «البوسعیدی» (وزیر دربار، وزیر خارجه، وزیر کشور).

دوران جدید عمان با چالش های اقتصادی شدیدی به علت کاهش قیمت نفت و ادامه شیوع کرونا روبه روست.

مقام پیش گفته عمانی تأکید کرد که در این تغییرات برکناری «یوسف بن علوی» بیش از همه به چشم آمد، اما دیگر تغییرات از اهمیت کمتری برخوردار نیست.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا