اقتصادیتلگرامخبر اولسرخط خبرها

وزیر نفت عراق: سفر هیئت دولت عراق به واشنگتن از لحاظ اقتصادی بسیار خوب بود

وزیر نفت عراق در گفت وگویی تلویزیونی درباره سفر هیئت دولت عراق به واشنگتن، تولید نفت و گاز و بنزین در عراق و بی نیازی این کشور از واردات آنها طی سالهای آتی سخن گفت.

میدل ایست نیوز: «احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق در گفت وگویی تلویزیونی گفت که عراق در پایان سال 2023 واردات بنزین نخواهد داشت و بر تولید داخلی اتکا خواهد کرد.

عبدالجبار در برنامه «العاشرة» که از شبکه خبری عراق منتشر می شود گفت که سفر هیئت دولت عراق به واشنگتن از لحاظ اقتصادی بسیار خوب بود.

وی اشاره کرد که رایزنی ها برای عقد قرار داد سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز با برخی شرکت های امریکایی به مدت دو سال طول کشیده بود.

وزیر نفت عراق بیان کرد عراق اکنون روزانه 5 میلیون بشکه نفت تولید می کند و می تواند این تولید را به روزانه 7 میلیون بشکه در سال 2025 برساند.

عبدالجبار با تاکید بر اینکه عراق هیچ مشکلی در ظرفیت تولید نفت خام ندارد افزود: «پس از سال 2030 باید به سوی انرژی جایگزین رفت و به نفت به عنوان یک منبع اصلی اتکا نکرد زیرا جهان به منابع انرژی جایگزینی روی می آورد که این امر تقاضای نفت و گاز را تا سال 2030 کاهش می دهد.»

وی درباره توافقات کاهش تولید نفت گفت که نکات مثبت و منفی دارد اما در هر صورت عراق به عنوان دومین تولید کننده بزرگ در اوپک جایگاه خود را حفظ کرد.

وزیر نفت توضیح داد عقد قرار داد با شرکت امریکایی «شیفرون»، عراق را در صف اول کشورهای دارای انرژی قرار می دهد و اشاره کرد که استان ذی قار اکنون روزانه 200 هزار بشکه نفت تولید می کند که با برنامه ریزی های انجام شده به خصوص پس از عقد قرار داد تا روزانه یک میلیون بشکه هم افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد جوانان بیکار این استان طی سه سال آتی آماده خواهند شد و پس از آموزش برای کار در پروژه های استان به کار گرفته می شوند.

عبدالجبار در خصوص سرمایه گذاری گاز اشاره کرد که 80 درصد از پروژه های گاز به جز پروژه «ارطاوی» در استان بصره که از پروژه های عظیم در زمینه سرمایه گذاری گازست، انجام می شود.

وی تاکید کرد: «در سال 2025 شاهد این نخواهیم بود که گاز در میادین نفتی عراق بسوزد و دیگر نیازی به واردات گاز از خارج نخواهیم داشت.»

وزیر نفت عراق درباره تولید بنزین نیز اظهار داشت که پروژه هایی برای تولید بنزین با اکتان بالا برای رفع نیازهای داخلی وجود دارد و شاید در پایان سال 2023 عراق از واردات بنزین بی نیاز شود.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا