سرخط خبرهاسیاسی

عضو ارشد حزب دموکرات: حضور نیروهای امریکایی قانونی است/ تنها شیعیان به خروج نظامیان خارجی رای دادند

«عماد باجلان» از اعضای ارشد حزب دموکرات اقلیم کردستان تاکید کرد که حضور نیروهای امریکایی در عراق به معنای یک‌سوم نبرد علیه تروریسم است.

میدل ایست نیوز: «عماد باجلان» از اعضای ارشد حزب دموکرات اقلیم کردستان تاکید کرد که حضور نیروهای امریکایی در عراق به معنای یک‌سوم نبرد علیه تروریسم است.

باجلان تصریح کرد: این نیروهای امریکایی بودند که نظام صدام حسین را سرنگون کردند، نظامیان امریکایی و ائتلاف بین‌المللی ضدداعش بنا به درخواست دولت عراق در این کشور حضور دارند لذا حضور کنونی این نیروها در عراق، قانونی است.

این عضو ارشد حزب دموکرات اقلیم کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» تصریح کرد: تنها یک طیف به نام شیعیان به مصوبه پارلمان برای خروج نظامیان امریکایی رای دادند و اهل سنت و کُردها در این جلسه غایب بودند، باید در تصمیم‌گیری و ترسیم آینده عراق بقیه طیف‌ها هم مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اقلیم کردستان با خروج نظامیان خارجی در اواخر سال 2011 مخالف بود و سه سال پس از آن، 700 داعشی توانستند، یک سوم عراق را اشغال کنند، اظهار داشت: داعش به نوامیس مردم در شهرهایی اشغال شده، تعرض کرد و کسانی که این جنایت را احساس نکرده و با جزئیات آن در ارتباط نیستند، نمی‌توانند حجم فاجعه را درک کنند، الحشد الشعبی جان‌فشانی‌هایی برای مبارزه با داعش نثار کرد اما خانواده‌های مناطق جنوب عراق درد و رنج‌های اهالی شهرهای اشغال شده را نمی‌توانند لمس نکنند.

وی درباره اعتراض کُردها به خروج نظامیان امریکایی گفت: از 10 سال پیش، بغداد از تصویب قانون مربوط به پیشمرگه و تسلیح آن خودداری کرد، این در حالی است که نیروهای پیشمرگه با کمک ایران که نخستین کشور حمایت‌کننده از اقلیم بود، با داعش جنگید اما ما نیازمند نقش ائتلاف بین‌المللی ضدداعش در حوزه اطلاعاتی و تامین پوشش هوایی بودیم که این امر یک‌سوم نبرد علیه داعش را تشکیل می دهد.

پس از اقدام نیروهای امریکایی در ترور «ابومهدی المهندس»، فرمانده میدانی الحشد الشعبی و «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران طی حمله‌ای پهپادی در نزدیکی فرودگاه‌ بین‌المللی بغداد، پارلمان عراق به مصوبه خروج نظامیان خارجی از این کشور رای داد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا